Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorHallgrimsdottir, Ingunnnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:10Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:10Z
dc.date.created2014-10-07nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier753081nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270098
dc.description.abstractI denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort seg når de lærte den kunsten å lese med fingrene. I min studie velger jeg å se på hvordan blindblitte personer bruker sin leseerfaring og forkunnskap fra svartskriftlesing (trykte bokstaver) og hvordan de opplever og ser på overgangen mellom disse lesespråkene. Jeg tar også med hvordan din ser på sin motivasjon, selvoppfatning og mestring i en ny livssituasjon. Oppgavens problemstilling er følgende: Hvordan opplever blindblitte personer å lære seg punktskrift? Studien har tatt utgangspunkt i kvalitativ forskningstilnærming hvor datainnsamling har vært igjennom fem semistrukturert intervjuer med voksne blindblitte personer. Funnene som studien viser er at informanten hadde ulike forventninger til sitt første møte med fenomenet, noen var åpne og så med engang mulighetene den nye kunnskapen ville gi mens andre trengte mer tid. Informantene ga tydelig uttrykk for at de dro nytte av sitt forhold til trykte bokstaver og ord i overgangen mellom disse to lesespråkene. De fortalte grundig om sine erfaringer og hvordan de hadde gjort sammenligninger og assosiasjoner mellom svartskriftbokstaver og punktbokstaver. Motivasjon til å starte på opplæringen, positiv innstilling, tålmodighet og utholdenhet var også av stor betydning for mine informanter og viktig som drivkraft. Å delta i rehabiliteringsprogram og møte andre som var i lik situasjon betydde mye for dem. Ikke minst det å oppleve mestring, tilhørighet til gruppen og få informasjon og tilgang til det sosiale miljøet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleNå leser jeg med fingrenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel