Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorImsen, Gunnnb_NO
dc.contributor.authorEriksen, Tor-Inge Neergårdnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:08Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:08Z
dc.date.created2014-09-29nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier750610nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270088
dc.description.abstractDenne kvantitative studien ser på opplevelser og potensielle effekter av fylkesmannens tilsyn, og påfølgende tiltak i skoler i Norge. Studien tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse sendt til alle skoler som har hatt tilsyn i forbindelse med opplæringslovens § 9a-3 om elevenes psykososiale miljø, samt resultater fra Elevundersøkelsen. Resultatene blir drøftet i lys av teori om regulering av institusjoner, rektors rolle som leder i skolen som organisasjon, fylkesmannens rolle som regulator, den statlige styringen av skolen gjennom tilsyn, samt tilsynets makt og innflytelse. De deskriptive resultatene fra undersøkelsen tilsier at rektorene mener at arbeid med tilsyn og tiltak er viktig, men at arbeidet har liten effekt på elevenes psykososiale miljø. De kvantitative analysene underbygger dette, der frivillig initierte aktiviteter ved skolene gir det eneste signifikante resultatet i forhold til mobbing på 10.trinn jf. Elevundersøkelsen 2012. Generelt sett har trivselen økt noe og mobbingen avtatt noe i tiden mellom 2009 og 2012.nb_NO
dc.description.abstractThis quantitative study examines experiences and potential effects of the county governor’s supervisions, and the subsequent measures at Norwegian schools. The study is based on a survey aimed at schools that was subjects to the county governor’s supervisions on the topic of the Education Act’s (oppll.) § 9a-3 regarding the pupils psychosocial environment, as well as the results from the Pupil Survey (Elevundersøkelsen). The results are discussed in the view of theories regarding regulation of institutions, the principal’s role as leader of the school as an organization, the county governor’s role as a regulator, the governmental management of schools through supervision, and the supervision’s power and influence. The descriptive results from this study indicate the principals think that work concerning supervision and measures are important but that it doesn’t have much effect on pupils’ psychosocial environment. The quantitative analyses support these findings, where voluntarily initiated activities at the schools give the only significant result with regards to bullying in the 10th grade cf. the Pupils Survey 2012. In general well-being increased and bullying decreased somewhat during the period between 2009 and 2012.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleFylkesmannens tilsyn i skolen: En kvantitativ studie av effekter av det felles nasjonale tilsyn med elevenes psykososiale miljønb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel