Show simple item record

dc.contributor.advisorSundsdal, Einarnb_NO
dc.contributor.advisorSongedal, Anne-Lise Sæterennb_NO
dc.contributor.authorJóhannsdóttir, Lára Elisenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:07Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:07Z
dc.date.created2014-09-04nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier743438nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270074
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg innagerende atferd i skolen. I dagens skole stilles det krav om muntlig aktivitet. Elever med innagerende atferd kan ha vanskelig for å være muntlig aktiv, og kan derfor oppleve skolens krav som vanskelig å oppfylle. Dette viser at den innagerende atferdsproblematikken er en utfordring i dagens skole, selv om det er den utagerende atferdsproblematikken som har fått mest fokus ved tidligere forskning. Av den grunn blir dette et viktig tema å belyse i spesialpedagogisk sammenheng. Mitt ønske med denne oppgaven er å se på hvordan det kan tilrettelegges for elever med innagerende atferd i klasserommet, siden skoledagen krever mye muntlig aktivitet. Jeg kom derfor frem til følgende problemstilling: På hvilken måte kan lærere faglig legge til rette for elever som viser innagerende atferd i timer med forventninger om muntlig aktivitet? Denne problemstillingen er nært forbundet med spørsmålet: Hva opplever lærere som viktig når de skal tilrettelegge for elever med innagerende atferd i timer med forventninger om muntlig aktivitet? For å besvare denne problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode og intervju som datainnsamlingsmetode, på grunn av at jeg ønsket å komme i dybden på lærernes tanker, meninger og refleksjoner rundt temaet. Jeg valgte å intervjue lærere innenfor 5-7. trinn, siden det kan tenkes at kravene i skolen øker ved 5. trinn og at det derfor er her lærere kan begynne å oppleve utfordringer med elever som er veldig stille. Mitt teoretiske utgangspunkt var preget av Ingrid Lund og Kirsten Flaten sine bøker og artikler, samt teori om atferdsproblemer generelt. Videre har jeg presentert teori som tar utgangspunkt i mine funn. I mine funn kom det frem at lærerne ser elevene som viser innagerende atferd i klasserommet, og at de vet hvem disse elevene er. Ellers var det delte meninger om hvor utfordrende de syntes denne elevgruppen er. Det kom frem at elevene med innagerende atferd kan være en vanskelig utfordring i skolen, ved at de lett kan bli usynlige og at læreren kan ha dårlig samvittighet ovenfor dem. Det er videre vanskelig å komme i dialog med eleven, noe som gjør det utfordrende å tilrettelegge for læring og utvikling. Likevel kom det frem at denne elevgruppen også blir tatt godt vare på. Lærerne ønsker ikke å la disse elevene bli usynlige ved at de stiller krav til dem slik at de kan oppleve læring og utvikling. For å kunne utfordre og stille krav til elevene er det viktig at flere forhold ligger til grunn slik at situasjonen ikke oppleves som angstfull. Å skape et godt og trygt klassemiljø, være i dialog med enkelteleven og skape en god relasjon kom derfor frem i mine funn som nødvendig tilrettelegging for elever med innagerende atferd. Ved å tilrettelegge på denne måten kan læreren stille krav til elevene som fører til læring og utvikling. I tillegg nevnte mine deltakere ulike spesifikke tiltak de mente fungerte bra for denne elevgruppen, og som kan gjennomføres i skolehverdagen. I denne oppgaven blir altså utfordringer med elever som viser en innagerende atferd i skolen belyst, samt ulike måter læreren kan tilrettelegge for disse elevene på gjennom ulike spesifikke tiltak. Disse tiltakene vil bli drøftet opp mot ulike teorier og tidligere forskning, i tillegg til at det kan stilles spørsmålstegn ved hvor enkelt det er å gjennomføre de ulike tiltakene i en travel skolehverdag. At elevene må bli fortrolig med å høre sin egen stemme dukker også opp som sentralt i oppgaven, med tanke på at vi lever i et samfunn hvor krav om kommunikasjon forekommer. Selv om den innagerende atferden kan oppleves som et problem for enkelteleven, kommer det også frem i oppgaven at dette ikke nødvendigvis trenger å være et problem. Likevel er det viktig for de elevene som føler usikkerhet og opplever dette problematisk, at de får mulighet til å utvikle trygghet ved seg selv og situasjoner de befinner seg i.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleDe stille barna og skolens krav om muntlig aktivitet: En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere kan legge til rette for elever med innagerende atferd i timer med forventninger om muntlig aktivitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record