• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdomsskoleelevers prestasjoner i matematikk: En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers motivasjon, selvoppfatning, hjelpesøkende atferd og stimulering fra læringsmiljøet i matematikk med fokus på elevenes prestasjonsnivå

Kristiansen, Veronica
Master thesis
View/Open
741862_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270052
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
Denne masteroppgaven forsøker å undersøke om det er en sammenheng mellom sterke, middels og svake elevers prestasjoner i matematikk og deres motivasjon, selvoppfatning, hjelpesøkende atferd og stimulering fra læringsmiljøet i faget. Problemstillingen blir belyst ved å ta utgangspunkt i motivasjonsteori, med vekt på Ryan og Deci (2000) sitt skille mellom indre og ytre motivasjon, og ved vekt på tidligere motivasjonsforskning innenfor matematikkdidaktikk. Videre vil jeg bruke Skaalvik og Skaalvik (2012) selvoppfatningsteori hvor jeg legger vekt på elevenes akademiske selvoppfatning, men også se på forskning utført av Stipek et al. (1998) og Johnston-Wilder og Lee (2010) for å se på hjelpesøkende atferd og til slutt Bakken og Seippel (2012) og Grønmo et al. (2012) for å se på læringsmiljøets betydning. En kvantitativ undersøkelse ble utført vårsemesteret 2014 hvor cirka 200 åttendeklasseelever deltok.

Undersøkelsene som ble foretatt viser at det er en positiv og moderat sammenheng mellom elevers motivasjon, hjelpesøkende atferd og stimulering fra læringsmiljøet og deres prestasjonsnivå i matematikk og positiv og sterk sammenheng mellom elevers akademiske selvoppfatning og deres prestasjonsnivå i matematikk. Selv om alle variablene viser en sammenheng med elevenes karakterer, viste regresjonsanalysen at bare elevenes akademiske selvoppfatning var signifikant og som derfor i størst grad predikerer elevenes karakterer.

Hovedfunnene i min studie viser også at de elevene som får femmere og seksere har bedre motivasjon, akademisk selvoppfatning, hjelpesøkende atferd og stimulering fra læringsmiljøet enn elevene som får toere og treere. Altså viser mine data at elevenes verdi i selvoppfatning, motivasjon, hjelpesøkende atferd og betydningen av læringsmiljøet øker med elevenes karakterer, selv om de statistiske analysene viser at ikke alle forandringene er signifikante.

Siden alle variablene har gode korrelasjoner med hverandre, er det rimelig å anta at disse variablene henger sammen og at alle variablene vil være avgjørende for elevenes prestasjonsnivå i matematikk.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit