Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Bentnb_NO
dc.contributor.authorIversen, Jan Viggonb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:59Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:59Z
dc.date.created2014-08-01nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier735826nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270022
dc.description.abstractBakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved grunnskolelærerutdanningen tredje semester. I studien har jeg vært opptatt av å få kunnskap om hvordan Læringsloftet (et statlig ressurssenter for leketøy, lærebøker og spesialpedagogiske læremidler), kan påvirke studentenes valg av læremidler for bruk i praksis i grunnskolen. Mine funn kan tyde på at grunnskolelærerstudentene drar nytte av ressursene som finnes på Læringsloftet. Studentene gir uttrykk for prosessen med å lage egne læremidler i en temaperiode, og deretter bruke læremidlene i praksis på småskoletrinnet, har vært nyttig. De sier prosessen har ført til større forståelse av sammenhengen mellom undervisningen på høgskolen, og praksis i skolen. Temaperioden ser ut til å ha bidratt med større innsikt hvordan ulike læremidler fungerer i ulike kontekster, og med ulike formål. Studentene møter ulike aktører i utdanningen som har ulik forståelse og valg av læremidler. Mine funn tyder på at studentene inntar ulike posisjoner avhengig om de uttaler seg som student på høgskolen, eller som lærer i grunnskolen. Der det oppstår dilemma med å trekke paralleller mellom utdanning og yrke, holder de områdene adskilt. Den kunnskapen de sparer opp, investerer de etter hva som etterspørres og verdsettes. Studien kan bidra til å få kunnskap om læremidler, og hvordan ulike kunnskapslogikker opptrer i utdanningsfeltet på visse vilkår. Studien bidrar også med verktøy for å se på motsetningen mellom teori og praksis, mellom strukturer og aktører. Analyseverktøyene er inspirert av kunnskapsformene til Aristoteles, og praksisteorien og habitusbegrepet til Bourdieu.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleLæremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel