dc.contributor.advisor | Olsen, Bent | nb_NO |
dc.contributor.author | Iversen, Jan Viggo | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:59Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:59Z | |
dc.date.created | 2014-08-01 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 735826 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270022 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved grunnskolelærerutdanningen tredje semester. I studien har jeg vært opptatt av å få kunnskap om hvordan Læringsloftet (et statlig ressurssenter for leketøy, lærebøker og spesialpedagogiske læremidler), kan påvirke studentenes valg av læremidler for bruk i praksis i grunnskolen.
Mine funn kan tyde på at grunnskolelærerstudentene drar nytte av ressursene som finnes på Læringsloftet. Studentene gir uttrykk for prosessen med å lage egne læremidler i en temaperiode, og deretter bruke læremidlene i praksis på småskoletrinnet, har vært nyttig. De sier prosessen har ført til større forståelse av sammenhengen mellom undervisningen på høgskolen, og praksis i skolen. Temaperioden ser ut til å ha bidratt med større innsikt hvordan ulike læremidler fungerer i ulike kontekster, og med ulike formål. Studentene møter ulike aktører i utdanningen som har ulik forståelse og valg av læremidler. Mine funn tyder på at studentene inntar ulike posisjoner avhengig om de uttaler seg som student på høgskolen, eller som lærer i grunnskolen. Der det oppstår dilemma med å trekke paralleller mellom utdanning og yrke, holder de områdene adskilt. Den kunnskapen de sparer opp, investerer de etter hva som etterspørres og verdsettes. Studien kan bidra til å få kunnskap om læremidler, og hvordan ulike kunnskapslogikker opptrer i utdanningsfeltet på visse vilkår. Studien bidrar også med verktøy for å se på motsetningen mellom teori og praksis, mellom strukturer og aktører. Analyseverktøyene er inspirert av kunnskapsformene til Aristoteles, og praksisteorien og habitusbegrepet til Bourdieu. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene". | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 78 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |