Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Thorildnb_NO
dc.contributor.authorHjertø, Silje Bomannnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:37Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:37Z
dc.date.created2014-04-02nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier709646nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269876
dc.description.abstractMennesker med Asperger syndrom opplever gjerne store utfordringer med å organisere seg selv i daglige gjøremål, og de har ofte omfattende forståelsesvansker knyttet til sosial samhandling, språk og kommunikasjon. I denne studien rettes fokuset mot ungdom med Asperger syndrom og deres opplæringstilbud i skolen. Studien har til hensikt å løfte frem stemmene til aktører som har lang erfaring med å undervise elever med denne tilstanden og videre belyse gjennomgående trekk ved deres praksis. Jeg har gjennom forskningsarbeidet benyttet meg av følgende problemstilling; Hvordan tilrettelegger tre spesialpedagoger og en vernepleier opplæringen til ungdom med Asperger syndrom, og hvilke erfaringer har de fra dette arbeidet? For å svare på dette forskningsspørsmålet har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode. Datamaterialet ble innhentet ved bruk av halvstrukturert intervju og er utarbeidet til tre kategorier. Kategorien oversikt og forutsigbarhet viser at informantene legger vekt på å imøtekomme elever med Asperger syndroms behov for oversikt og forutsigbarhet. I dette arbeidet er strukturering på ulike nivå et sentralt verktøy. Kategorien sosiale ferdigheter tar for seg informantenes erfaringer knyttet til de sosiale utfordringene denne elevgruppen møter samt hva de vektlegger når de skal forsøke å imøtekomme disse utfordringene. Her er bruk av sosiale historier og samtaler med eleven viktige strategier. Kategorien motivere for skolefaglig læring handler om hvordan informantene tilrettelegger undervisningen for å motivere ungdommene til innsats på skolen. I den sammenheng er det tydelig at informantene anvender metoder som medfører både indre og ytre motivasjon og at de vektlegger å bruke elevenes særinteresser i undervisningen. Funnene i studien drøftes opp mot relevant teori.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title« De har all verdens mulighet til å lære»: En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre spesialpedagoger og en vernepleier tilrettelegger opplæringen til ungdom med Asperger syndromnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel