Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egilnb_NO
dc.contributor.authorLindberg, Sonja Marienb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:29Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:29Z
dc.date.created2013-11-13nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier663957nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269816
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvordan kroppsøvingslærere jobber med å tilrettelegge undervisningen for elever med fysisk funksjonshemming på ungdomsskolen. Studien er gjennomført ved bruk av kvalitativ forskningsmetode, der intervju med tre kroppsøvingslærere og elever knyttet til disse ble brukt. Alle elever uansett forutsetninger, kjønn og bakgrunn skal gå på den samme skolen, og gis de sammen mulighetene til å delta og være inkludert i fellesskapet. Kroppsøvingsfaget er ikke et unntak for dette, men er et fag som ofte vies lite oppmerksomhet i skolen. Med prinsippet om tilpasset opplæring settes den enkelte elev i sentrum. Hvordan lærerne velger å gjøre dette varierer, det er likevel viktig å vektlegge læreplanens fokus på mestring og glede med egen kropp ut i fra elevenes forutsetninger i faget (Kunnskapsløftet, 2006). Kroppsøvingsfaget er i sin forstand enestående i den norske skolen, og skiller seg fra alle andre fag i en skole som kan ses som svært teoretisk. Kroppsøvingsfaget tilbyr noe ingen andre fag i dagens skole har, fysisk aktivitet. Formålet med faget har en sterk plass både i læreplanen og hos informantene i studien. Resultater fra studien viser at tilrettelegging av aktiviteter for elever med fysisk funksjonshemming oppleves som en utfordrende oppgave for informantene. Hvor stor andel av timene elevene er med resten av klassen er varierende, og dette avhenger av grad av funksjonsnedsettelse hos elevene og lærerens kompetanse innen faget. Det viser seg at en god relasjon mellom lærer og elev er en stor styrke for arbeidet med å tilrettelegge aktiviteter og inkludere elevene i det sosiale fellesskapet som eksisterer i kroppsøvingsfaget. Selv om elevene gjennomfører aktiviteter med assistent utenom fellesskapet i klassen, ser elevene ut til å like kroppsøvingsfaget.    nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectFysisk aktivitetno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectfunksjonshemmingno_NO
dc.subjecttilpasset opplæringno_NO
dc.subjectrelasjon.no_NO
dc.titleKroppslig bevegelse er grunnleggende hos alle mennesker: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres arbeid med elever med fysisk funksjonshemming i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel