Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorKrakhellen, Bentenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:27Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:27Z
dc.date.created2013-11-13nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier663908nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269808
dc.description.abstractFormål: Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut om det er forskjell på tilgjengeligheten til Word- og PDF-dokument for blinde skjermleserbrukere når dokumentene er universelt utformet. Metode: Det er benyttet en empirisk, kvantitativ metode for å finne svar på problemstillingen, og designet baserer seg på besøksintervju. Tilgjengelighetsbegrepet er splittet i to. En teknisk orientert komponent som jeg har kalt tilgang og en brukervennlighetskomponent jeg har kalt brukervennlighet. Spørreskjemaet jeg benyttet inneholdt flere praktiske oppgaver som informantene skulle løse med sine datatekniske hjelpemidler. Oppgavene ble løst i et Word-dokument og et PDF-dokument som var utformet og oppmerket i henhold til retningslinjer for tilgjengelighet. Resultatet for oppgavene i Word-dokumentet ble sammenlignet med resultatene for tilsvarende oppgaver i PDF-dokumentet. Det var totalt 19 informanter som deltok, 12 kvinner og 7 menn. Gjennomsnittsalderen var 47,9 år. Den yngste var 19 år og den eldste 70. Resultat og konklusjon: Funn fra undersøkelsen viser at det ikke er signifikante forskjeller på tilgangen til innholdet i Word- og PDF-dokumentet. Under brukervennlighet viser funn at det er sammenheng mellom hvilke metoder som benyttes, og resultatet på oppgavene i PDF-dokumentet. Funn viser også at det er sammenheng mellom hvilken metode som benyttes for å løse en oppgave, og tiden det tar å løse den. Disse funnene må tilskrives andre forhold enn tilgjengelighet. Metodene som er benyttet er en kombinasjon av kommandoer i skjermleseren, hurtigtaster i Word og Adobe Reader og bruk av navigasjonsmulighetene som ligger i Windows. Konklusjonen er derfor at det ikke er forskjell på tilgjengeligheten til Word- og PDF-dokument for blinde skjermleserbrukere når dokumentene er universelt utformet. Undersøkelsen har også vist at det ikke bare er dokumentformatet som bidrar til å gjøre elektroniske dokument utilgjengelige når de brukes sammen med hjelpemidler. Tre viktige forhold som påvirker tilgjengeligheten i alle dokumentformat er riktig utforming og oppmerking av dokumentene, at brukeren har tilstrekkelig god kompetanse på å lese elektroniske dokument med hjelpemidler og tekniske forhold ved selve hjelpemiddelet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleTilgjengelighet til Word- og PDF- dokument for blinde skjermleserbrukerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber62nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel