Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egilnb_NO
dc.contributor.authorAunan, Hannenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:23Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:23Z
dc.date.created2013-02-27nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier608445nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269775
dc.description.abstractDenne oppgaven retter seg inn mot tidlig innsats i barnehagen og hva barnehagen gjennom tidlig innsats kan gjøre for å hindre eller begrense utviklingen av atferdsproblemer hos barn. Jeg presenterer beskrivelser fra tre ulike barnehager. De voksnes beskrivelser er kommet frem gjennom samtaler gjort i tre grupper, en gruppe fra hver barnehage. Beskrivelsene viser gruppenes opplevelse om betydning og viktigheten av tidlig innsats for barn med problematferd og atferdsproblemer, samt hvordan barnehagene arbeider opp mot disse barna i sine barnehager. De temaer det ble snakket om, er gitt ut fra min intervjuguide og gruppenes egne perspektiver som oppstod underveis i samtalene. Gruppenes beskrivelser settes inn i en sammenheng. Det er tatt høyde for de siste års endringer innen det pedagogiske fagfeltet. Fra individrettet problemtilnærming til mulighet for å hindre eller begrense utviklingen av atferdproblemer gjennom systemrettet arbeid, samt fra problemfokusering til barns ressurs- og mestringsmuligheter. I arbeidet med å hindre eller begrense utviklingen av atferdsproblemer hos barn finnes det flere mulige måter å gjøre dette på. Med støtte fra voksne i barnehagen kan barn med problematferd og atferdsproblemer tidlig styrkes og støttes gjennom kunnskap og kompetanse om atferdsproblemer og dens risikoer gjennom tidlig systemrettet arbeid. I systemrettet tilnærming til atferdsproblemer er det også nødvendig å møte barn som individ. I denne oppgaven belyses at utviklingen av atferdsproblemer kan hindres eller begrenses gjennom kunnskap om hva som gjør at noen barn greier seg til tross for å ha levd eller lever under belastende forhold. De voksne i barnehagen kan ut fra dette perspektivet legge til rette for ressurs- og mestringsmulighet hos barn.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleTidlig innsats i barnehagen. Jeg er meg! Se meg, styrk meg og støtt meg gjennom mine egne ressurser: En kvalitativ studie av tre fokusgruppers opplevelser av tidlig innsats i barnehagen overfor barn med problematferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel