dc.contributor.advisor | Mjaavatn, Per Egil | nb_NO |
dc.contributor.author | Rekkedal, Per Øyvind | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:19Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:19Z | |
dc.date.created | 2013-02-25 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 607655 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269759 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgave handler om inkludering elever som får undervisning i henhold til § 2.6 i opplæringsloven. Inkluderingsarbeidet ble iverksatt som følge av et skoleprosjekt der en statlig skole for hørselshemmede og en naboskole ble enige om slå seg sammen til en.
Prosjektet ble etablert på grunn av et stadig synkende elevtall ved den statlige skolen og på grunn av kommunens innsparingspolitikk, som kunne resultere i nedleggelse. Ved å søke sammen i et samarbeid prøvde de å løse de utfordringene begge skolene sto overfor. Det var en situasjon som ga en unik mulighet til å skape en ramme for utprøving og tilrettelegging med hensikt på å skape et inkluderende språk- og læringsmiljø for alle elever.
Utgangspunktet for prosjektet var å bruke tegnspråket som en inkluderende faktor på tvers av hørseltap gjennom å satse på en bred opplæring i tegnspråk av både elever og lærere. Tegnspråket ble blant annet likestilt med norsk i alle formelle situasjoner på skolen. Det innebar at i all undervisning der det også var hørselshemmede elever til stede skulle tegnspråk være likestilt med norsk tale.
Oppgavens fokusområde handler om utfordringer knyttet til målet med å gjøre tegnspråket som et viktig element i dette inkluderingsforsøket, og hvordan dette påvirket elevenes samspill og språklige samhandlinger. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Inkludering av hørselshemmede elever i en tospråkling skole: Betraktninger fra et skoleprosjekt | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 53 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |