dc.contributor.advisor | Hohr, Hansjörg | nb_NO |
dc.contributor.author | Ødegård, Gro Toft | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:38:52Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:38:52Z | |
dc.date.created | 2012-03-16 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 510405 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269559 | |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ intervjustudie om barnehagemyndigheten i kommunene. Gjennom intervju av tre personer som er delegert barnehagemyndighet har jeg satt fokus på hvordan de opplever sin status og innflytelse på barnehageområdet. Forskningsspørsmålet som stilles er: "Hvordan vurderer sentrale aktører i kommuneadministrasjonen sin posisjon, rolle og makt som barnehagemyndighet?"
Studiens teoretiske fundament er Bolman og Deals perspektiver på organisasjon og ledelse. Den begrepsmessige kjernen i deres syn er at organisasjoner bør sees fra ulike fortolkningsrammer; den strukturelle, human resource, den politiske og den symbolske ramme. Gjennom personsentrert og temasentrert analyse har jeg undersøkt om det er sammenheng mellom informantens bevissthet om, og bruk av rammene og opplevelse av egen posisjon, rolle og makt som barnehagemyndighet.
Sentrale funn i undersøkelsen viser at barnehagemyndigheten i alle de tre kommunene innehar barnehagefaglig formal- og real kompetanse. Informantene viser høyest bevissthet om, og bruk av den strukturelle ramme og human resource- rammen, noe lavere i forhold til den politiske og den symbolske ramme. Det kan synes som om høy bevissthet og aktiv bruk av flere rammer fører til økt bevissthet om, og opplevelse av status og makt.
Utgangspunktet i studien er de tre informantenes beskrivelse av sin situasjon. Gjennom å knytte resultatene av studien til annen forskning har jeg satt fokus på om det er sammenheng mellom bruk av, og bevissthet om fortolkningsrammene og barnehagemyndighetens opplevelse av status og makt. Er barnehage, i forståelsen barnehagesektoren, bare barnehage – eller er det å nedvurdere sektorens faktiske posisjon? Informantenes beskrivelse av egen innflytelse karakteriseres av en av både-og holdning. Rent barnehagefaglig viser de til stor grad av medvirkning og makt, men sett i et likestillingsperspektiv i organisasjonen som sådan er ikke inntrykket entydig det samme. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | Bare barnehage?: En kvalitativ studie om barnehagemyndighetens posisjon, rolle og makt i kommunene | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 52 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |