Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Beritnb_NO
dc.contributor.advisorBratterud, Åsenb_NO
dc.contributor.authorJektvik, Ellen Lucie Wedønb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:48Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:48Z
dc.date.created2012-01-31nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier487034nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269529
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt fire foreldres opplevelser av å ha barnehageplass for sine barn som et hjelpetiltak i barnevernet. Fokuset har vært hva foreldrene legger vekt på i samarbeidet med barnehagen og barnevernet. Det er foreldenes unike fortellinger som danner grunnlag for analyse og drøfting av data. Jeg har benyttet det kvalitative forskningsintervju som innsamlingsmetode. Fire foreldre har åpent fortalt om sine erfaringer og opplevelser knyttet til å ha barnet sitt i barnehagen som et hjelpetiltak i barnevernet. Foreldene beskrev rus- og boligproblem som begrunnelse på hvorfor de fikk kontakt med barnevernet. Noen fikk kontakt med barnevernet på eget initiativ, andre som følge av samarbeid med andre eller på initiativ fra andre. I barnehagen ønsket foreldrene å fremstå som en vanlig familie. Barnehagen skulle etter foreldrenes mening bidra i forhold til barnet. Hverdagsaktiviteter med vekt på lek og vennskap med andre barn ble fremhevet som betydningsfullt. Et viktig funn i denne studien er foreldrenes opplevelse av brudd i tilliten til barnehagen. I ansvarsgruppemøter opplevde to av informantene at ansatte i barnehagen la frem ting om barnet deres som ikke hadde blitt tatt opp med foreldrene før møtet. Dette opplevdes krenkende og foreldrene mistet tilliten til barnehagen. Foreldrene fortalte at det var barnevernet de så på som hjelperne i gjennomføring av tiltaket. I begynnelsen av kontakten med barnevernet opplevde tre av informantene stor utrygghet. De var redde for at barnevernet skulle ta fra dem barna. Etter hvert som foreldrene ble bedre kjent med barnevernet kom også tryggheten og tilliten til at barnevernet ønsket å bidra positivt i deres familie. Denne studien viser at foreldrene vurderer relasjonen til de profesjonelle hjelperne som viktig når de skal vurdere hva de legger vekt på i samarbeidet med barnehagen og barnevernet. Trygghet, tillit, respekt og det å bli lyttet til ble vektlagt som betydningsfulle faktorer i samarbeidet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleEn vanlig familie med et vanlig barn: En kvalitativ studie av fire foreldres opplevelse av å bruke barnehageplass som et hjelpetiltak i barnevernetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel