Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torillnb_NO
dc.contributor.authorAarø, Mona Rognannb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:47Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:47Z
dc.date.created2012-01-31nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier486817nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269517
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: I Norge er ca. 7,5 % av alle fødsler premature, et omfang på ca. 4400 barn per år. Forskning på prematuritet har stadfestet en økt risiko for skolefaglige vansker hos for tidlig fødte barn. For å kunne gi de for tidlig fødte barna et godt tilpasset opplæringstilbud, er det derfor viktig at pedagogisk personell får kjennskap til mulige senfølger av en for tidlig fødsel. Studien synliggjør forskningsbasert litteratur om for tidlig fødte barn, og hensikten er å bidra til økt kunnskap om premature barns faglige, sosiale og emosjonelle behov i skolehverdagen. Problemstillingen for studien er: viser forskning på for tidlig fødte barn om mulige pedagogiske utfordringer skolen kan stå ovenfor i arbeidet med å ivareta denne gruppens faglige og sosiale utvikling? Metode: Problemstillingen er belyst ved hjelp av en litteraturstudie hvor forskning på for tidlig fødte barns skolefaglige prestasjoner synliggjøres. Resultater og diskusjon: Resultatene viser at en for tidlig fødsel kan innvirke på de fleste områdene av et barns utvikling, og at for tidlig fødte barn har en økt risiko for både faglige, sosiale og emosjonelle vansker. Den økte risikoen for vansker begrenser seg ikke til ekstremt og svært premature barn, men gjelder også moderat og lett premature barn. For å ivareta for tidlig fødte barns faglige og sosiale utvikling er det nødvendig med tidlig innsats, og rett innsats. Læreren må ha kompetanse til å kontinuerlig kartlegge, vurdere og reflektere over barnets utvikling og utbytte av, faglige begrunnede tiltak og opplæringstilpasninger. Den tilpassede opplæringen til et for tidlig født barn må ha som mål å skape trygge rammer rundt barnet, og den må sørge for at barnet får nok tid i skolehverdagen. Mange for tidlig fødte barn kan ha utbytte av en deduktiv undervisningstilrettelegging, med konkret og avgrenset kunnskap. Opplæring i ulike lærings- og organiseringsstrategier som hjelpemiddel i læringsarbeidet, kan ruste det premature barnet til å møte skolefaglige utfordringer. Den tilpassede opplæringen må videre legges innenfor det for tidlig fødte barnets nærmeste utviklingssone, for slik å sikre at barnet som elev opplever mestring. Et forsterket skole-hjem samarbeid vil også kunne bidra til å ivareta det for tidlig fødte barnets faglige og sosiale utvikling.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectPrematurno_NO
dc.subjectAkademiske vanskerno_NO
dc.subjectskoleno_NO
dc.subjecttilpasset opplæringno_NO
dc.subjectfaglige vanskerno_NO
dc.subjectsosiale- og emosjonelle vanskerno_NO
dc.titleFor tidlig fødte barns faglige og sosiale utfordringer: En litteraturstudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel