Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAllgood, Eleanornb_NO
dc.contributor.authorGjerken, Maria Fagerholtnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:40Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:40Z
dc.date.created2011-10-24nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier451064nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269467
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rektors erfaringer med nye lederferdigheter basert på kartleggingsverktøyet Lifo®. To teamledere som sammen med rektor utgjør skolens plangruppe, har også vært en del av arbeidsprosessen. Dette både for å delta i rektors endringsprosess, samt å kunne være med på å vurdere rektors utbytte av dette prosjektet. Problemstillingen for undersøkelsen er: Endringsledelse i skolen - hvilke faktorer øker sannsynligheten for vellykkede endringsprosesser i skolen? I den teoretiske referanserammen vektlegges kompetanseperspektivet spesielt knyttet mot organisasjonsutvikling og endringsprosesser. Med dette som utgangspunkt etterstrebes å beskrive en rekke kognitive og psykologiske prosesser som danner grunnlag for læring, motivasjon og relasjonell samhandling med andre. Metoden bygger på kvalitativ forskning og er utformet som kasusstudie med halvstrukturerte intervjuer. Dermed kunne forholdene ligge til rette for en bred og helhetlig progresjon, som et prosjektarbeid. Undersøkelsen bygger på kartlegging av lederferdigheter, subjektive opplevelser, selvforståelse og erfaring med handlingsprosesser i deres naturlige kontekst, målet har vært at arbeidet skulle ta sikte på å skape en dypere forståelse blant et begrenset antall informanter. I løpet av arbeidsprosessen ble det gjort en rekke erfaringer for rektor i bruk av nye lederferdigheter, i hovedsak overfor for teamlederne i plangruppa, men også i personalet som helhet. Spesielt knyttet dette seg til mer ansvarliggjøring av teamlederne og rektors evne til håndtere motgang. Rektor påpeker interessante, nyttige og lærerike opplevelser i prosessen med å anvende nye lederferdigheter. Coaching/ veiledning og rådgivnings-treffene ble preget av trygghet og øker sannsynligheten for videre bruk av nye ferdigheter også etter arbeidsprosessens avslutning. Måten å tenke på har blitt påvirket, og særlig rektor beskriver at hvordan hun oppfatter, bearbeider og tolker situasjoner er med på å i større grad enn før bidra til økt kongruens mellom hennes intensjon, hennes lederatferd og konsekvenser av dette. Teamlederne bekrefter i stor grad dette.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleEndringsledelse i skolen: Hvilke faktorer øker sannsynligheten for vellykkede endringsprosesser i skolen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel