dc.contributor.advisor | Ulleberg, Hans Petter | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Raanes, Eli | nb_NO |
dc.contributor.author | Skåren, Anne-Lise | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:38:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:38:36Z | |
dc.date.created | 2011-10-20 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 450446 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269445 | |
dc.description.abstract | Denne kvalitative intervjustudien setter fokus på voksne døvblindes opplevelser med å bruke haptiske signaler. Problemstillingen er formulert som følger:
Hvordan opplever døvblinde å bruke haptiske signaler i samhandling med andre?
Studien tar utgangspunkt i tre døvblindes opplevelser. Intervjuene ble gjennomført med hjelp av en intervjuguide og intervjuene ble tatt opp på bånd. Informantenes fortellinger ble transkribert og analysen er inspirert av grounded theory og tankegangen bak den hermeneutiske sirkel.
Resultatet av analyseprosessen er at de felles opplevelsene informantenes har gitt uttrykk for kan deles inn i tre kategorier. Informantene opplever i større grad å få tilgang til det statiske, dynamiske og relasjonelle i situasjonen når de bruker haptiske signaler. Som en konsekvens av dette kan de i større grad være aktør i egen tilværelse, tilpasse sine handlinger til konteksten og opptre sosialt kompetent. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.subject | haptiske signaler | no_NO |
dc.subject | haptisk kommunikasjon | no_NO |
dc.subject | døvbline | no_NO |
dc.subject | døvblindhet | no_NO |
dc.title | "Det øynene ikke ser og ørene ikke hører": En kvalitativ intervjustudie om døvblindes opplevelse av å bruke haptiske signaler i samhandling med andre | nb_NO |
dc.title.alternative | : | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 90 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |