Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLjoseland, Ole Halvardnb_NO
dc.contributor.authorLam, Maria Yen Phuonb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:26Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:26Z
dc.date.created2011-06-07nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier420936nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269365
dc.description.abstractTittel: Logos - en kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av å bruke Logos som verktøy for å avdekke dysleksi hos skoleelever. Bakgrunn og formål: Det stilles store krav til både lesing og skriving i skolen. Elever som ikke får til å lese, har derfor et ”faglig handikap” i forhold til lese- og skriveaktiviteter. Disse elevene som ikke lykkes med å lære å lese blir ofte henvist til pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) for videre hjelp og en nærmere utredning i forhold til spesifikke lese- og skrivevansker. Ved en utredning blir eleven testet med ulike tester for å få en bedre forståelse av problemene slik at undervisningen kan tilpasses bedre og for å bekrefte/avkrefte om hvorvidt barnet har for eksempel dysleksi eller ikke. En av testene som blir brukt for å fange opp elever med dysleksi er Logos. Logos er en diagnostisk lesetest som brukes i PPT i diagnostiseringsarbeidet. Logos er databasert og tar utgangspunkt i den prosessanalytiske ”dual-route”-modellen. Testen er utviklet med basis i nyere teorier om leseutvikling av professor Torleiv Høien og Logometrica AS i 2005. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan pp-rådgivere opplever å bruke Logos for å avdekke dysleksi hos skoleelever. Logos er gjennomprøvd med hensyn til reliabilitet og validitet så hensikten er verken å kritisere eller vurdere dette verktøyet, men å få frem PP-rådgiveres opplevelse og erfaringer av dette verktøyet. Problemstilling: ”Hvordan opplever PP-rådgivere å bruke Logos som verktøy for å avdekke dysleksi hos skoleelever? Metode: Jeg har i denne studien valgt å belyse problemstillingen ved bruk av kvalitativ metode. Med utgangspunktet i oppgavens formål og problemstilling valgte jeg å benytte meg av det kvalitative halvstrukturerte intervjuet. Informantene bestod av tre PP-rådgiver som jobber i pedagogisk psykologisk tjeneste i forskjellige kommuner. Disse bruker til daglig dette verktøyet i sitt arbeid. Intervjuene ble tatt opp på bånd og transkribert like etter at opptakene ble gjort. Datamaterialet ble gjort manuelt. Dette gjorde jeg ved å printe ut transkripsjonene slik at jeg kunne kode og kategorisere direkte på utskriftene. Koding og kategoriseringsarbeidet hjalp meg til å trekke ut sentrale kategorier. Forskningsspørsmålene var styrende i forhold til tolkningsarbeidet og presentasjon av funnene. Resultater: Denne oppgaven gir et innblikk i hvordan PP-rådgivere opplever å bruke Logos for å avdekke dysleksi hos skolelever. Hovedfunnene blir presentert gjennom tre hovedpunkter: 1) Informantenes forståelse av dysleksibegrepet koblet mot viktige kartleggingsområder 2) Informantenes vurdering av fordeler og ulemper ved bruk av Logos og 3) Informantens helhetlige opplevelse av bruk av Logos som verktøy. Samlet sett er hovedinntrykket av denne studien at alle informantene forteller om positive og gode opplevelser knyttet til dette verktøyet. Tross noen ulemper, gir Logos informantene viktig informasjon under diagnostiseringsarbeidet. Under utredning kommer det fram at det er viktig å se på helheten og ikke bare resultatene fra Logos alene. Logos er like nyttig for elever som ikke får diagnosen dysleksi, men som likevel trenger ulike grad av tilrettelegging. Som brukere av Logos forteller informantene at de sitter igjen med et grundig og effektiv verktøy, som fanger opp elever med dysleksi på en god måte.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleLogos: - en kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av å bruke Logos som verktøy for å avdekke dysleksi hos skoleelevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber69nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel