Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsholt, Kjetilnb_NO
dc.contributor.authorSandvik, Sigrid Erslandnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:25Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:25Z
dc.date.created2011-05-25nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier419038nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269359
dc.description.abstractDen liberale ironiker; dette er Richard Rortys (1931-2007) idealfigur. En interessant karakter som er verdt å merke seg for de som befinner seg tumlende rundt i de spesialpedagogiske dannelsesspørsmål. Med denne liberale ironikeren erstatter Rorty konseptet grunnlagsvitenskap med Bildung, eller oppbyggelse som her er den foretrukne betegnelsen. Å få tak på hva denne oppskriften til økt oppbyggelse egentlig innebærer byr på et bemerkelsesverdig filosofisk eksperiment, hvor, sagt med Rortys ord: ”redescribing ourselves is the most important thing we can do” (Rorty, 1979 s. 358-359). Artikkelen tar for seg hvordan et dannelsesideal, basert på en stadig rebeskrivelse, vil kunne virke inn på skolens spesialpedagogiske praksis. For å konkretisere dette er det tatt utgangspunkt i spesialundervisningens to målsettinger; økt likeverd og økt ypperlighet. Artikkelen forsøker altså å knytte Rorty sitt dannelsesideal opp mot en spesialpedagogisk kontekst, og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Er dette et dannelsesideal som kan føre spesialundervisningen mot både økt likeverd og økt ypperlighet, eller er dette idealet hovedsakelig en intellektuell, utopisk konstruksjon? Artikkelen redegjør først for hvordan Rortys dannelsesideal her er forstått. Dette knyttes så opp mot en spesialpedagogisk kontekst gjennom Thomas. M. Skrtic. Han forsøker å beskrive hvordan denne dannelsestradisjonen kan ivaretas i spesialundervisningen. Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] sin rapport; Students with Disabilities, Learning Difficulties and Disadvantages - Policies, statistics and indicators (2007), trekkes inn for å konkretisere en motsats til Rortys dannelsesideal. Problemstillingen drøftes videre ut fra dette bakgrunnsteppet. Rortys dannelsesideal er vanskelig å få tak på. Beskrivelsene og argumentasjonen kan oppfattes som ambivalente og selvmotstridende. I en spesialpedagogisk kontekst vil en praksis basert på et slikt dannelsesideal dermed vanskelig la seg etterleve. Selv om dannelsesidealet i sin rene form framstår som en intellektuell og utopisk konstruksjon, konkluderes det i artikkelen med at en kan tjene på å gi noe rom for denne oppfatningen av 3 dannelse i den spesialpedagogiske praksishverdagen. Dette kan skape en større sensibilitet ovenfor språkets tilfeldighet og for utviklingspotensialet som eksisterer utenfor normalkonvensjonene. Ikke minst vil dette kunne bidra til individets rett til å skape nye uttrykk, og til å oppleve sine egne vokabularer som likeverdige.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectdannelseno_NO
dc.subjectRortyno_NO
dc.titleEn oppbyggende spesialundervisning: Richard Rortys dannelsesideal i møte med skolens spesialpedagogiske praksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel