Show simple item record

dc.contributor.authorFriis, Kristellenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:15Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:15Z
dc.date.created2011-02-15nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier397758nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269285
dc.description.abstractI denne masteravhandling settes fokus på hva som bidrar til læring hos foreldre som får veiledning med Marte Meo metoden. Veiledning er en prosess der den som veiledes får hjelp av en mer erfaren person til å oppdage og utvikle sine kunnskaper. Marte Meo er en veiledningsmetode der man fortrinnsvis fokuserer på positivt samspill gjennom analyse. Ved bruk av video og utviklingsstøttende kommunikasjon som veiledningsverktøy styrkes og støttes det positive i samspillet mellom to personer. I min studie fokuserer jeg på foreldre som har fått Marte Meo veiledning i sitt samspill med barnet. Avhandlingen er forankret fortrinnsvis i teoriene til Vygotsky og Kolb. Problemstillingen for avhandlingen er: På hvilken måte fører veiledning med Marte Meo veiledningsmetoden til læring hos foreldrene? Jeg har valgt en fenomenologisk tilnærming og en kvalitativ studie gjennom å intervjue fire Marte Meo terapeuter og tre småbarnsmødre om deres opplevelse av læring med denne veiledningsmetoden i forhold til samspill med eget barn. For å besvare problemstillingen har jeg lagt til grunn en modell som kombinerer Marte Meo metodens egne prinsipper med de tre følgende elementer: 1- Kolbs læringssirkel, 2- prinsippet om den nærmeste utviklingssone hos Vygotsky, 3- ideen om veileder som støttende stillas slik vi finner det hos Bruner. Oppgaven er basert på en slik kombinasjonsløsning av læringssirkelen som dermed inneholder de følgende fire faser: 1- konkret opplevelse; 2- veiledning; 3- refleksjon og internalisering; 4- aktiv eksperimentering av den nye kunnskapen. Resultatene bekrefter de viktige prinsipper som modellen om læringssirkelen baserer seg på. Foreldrene får en konkret opplevelse når de ser seg selv på film i samspill med barnet sitt (fase 1) og filmsekvensene gir grunnlag til Marte Meo veiledningen (fase 2). Refleksjon sammen med veilederen og på egen hånd (fase 3) munner ut i en aktiv testing og verifisering av den nye kunnskapen i samspill med barnet (fase 4). Video beskrives som et sterkt medium og et avgjørende veiledningsverktøy. Den gir grunnlag for en positiv og utviklingstøttende veiledning, som gir foreldrene en følelse av mestring. Denne bidra til å øke deres selvfølelse og motivasjon for å arbeide videre. Avslutningsvis drøfter jeg faktorer som muligvis har påvirket respondentenes svar, samt hvordan det vestlige synet på barnets utvikling og oppdragelse ser ut til å prege bruken av Marte Meo veiledningsmetoden. Modellen om læringssirkelen utfordres og revideres etter oppgavens funn.  nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleVoksnes læring under veiledning med Marte Meo metodennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record