Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Sissel Merethenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:09Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:09Z
dc.date.created2010-09-09nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier349994nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269237
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om studentenes bruk av tjenester i Dragvollbiblioteket. Jeg ønsker å undersøke hvordan og i hvilken grad bibliotekets tjenester blir brukt av de som besøker biblioteket. Dragvollbiblioteket har tilpasset tilbud og tjenester til nye forskrifter og reformer i utdanningssektoren, og det er lagt til rette for ulike læringsaktiviteter i biblioteket. Oppgaven belyser problemstillingen ved å betrakte Dragvollbiblioteket som et virksomhetssystem ved NTNU. Innenfor sosiokulturell teori betraktes redskaper som intellektuelle og fysiske ressurser som vi bruker når vi samhandler med omverdenen. Yrjö Engeström har utarbeidet en modell som viser analyse av et virksomhetssystem. Med utgangspunkt i den delen av modellen som viser interaksjonen mellom subjekt, redskap og overordnet mål, konstruerer jeg en ny modell som viser samspillet mellom studentene og læringsfeltet ved Dragvollbiblioteket. Jeg har gjennomført en survey-undersøkelse i Dragvollbibliotekets lokaler. Respondentene var studenter som arbeidet i biblioteket høsten 2008. Undersøkelsen viser at studentene primært oppsøker Dragvollbiblioteket for å arbeide eller å finne faglitteratur som er anbefalt av faglærer. Når studentene er i biblioteket, tar de i bruk andre tjenester selv om det i utgangspunktet ikke var hensikten med bibliotekbesøket. Studenter som arbeider aktivt med informasjonsinnhenting tar også i bruk mulighetene de har i biblioteket til å få hjelp og veiledning.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleStudenter i Biblioteket Dragvoll: En kvantitativ studie av studentenes bruk av bibliotekets tjenesternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel