Constructions of Children In-Between Normality and Deviance in Norwegian Day-care Centres
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269124Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon rundt hvordan noen barn i norske barnehager blir konstruert som avvikende fra det som anses som normalt. Fokuset er på barn som barnehageansatte mistenker og er bekymret for at kan ha særskilte behov eller en form for nedsatt funksjonsevne. I avhandlingen omtales barna som «in-between», - noe som sikter til barnas utydelige og uavklarte posisjon utenfor ‘normalen’. Avhandlingen retter et kritisk blikk mot hvordan barnehagelandskapet de siste årene er blitt preget av et økt fokus på kartlegging og evaluering av enkelt barns evner, læring som forberedelse til skole og oppdagelse av særskilte behov. I den forbindelse reises spørsmåltegn til hvordan og på hvilke grunnlag grenser trekkes mellom såkalte «normale» barn og «avvikende» barn i en barnehage setting. Studiet er situert i nyere barndomssosiologi, og trekker i tillegg på post-strukturelle perspektiv fra funksjonshemmingsforskning. Basert på intervju med seksten barnehageansatte og kortere feltarbeid i fire barnehager analyseres de ansattes beskrivelser og refleksjoner omkring barn de er bekymret for. Fokuset er satt på hva slags forståelser og diskurser som gjenspeiles i de ansattes forklaringer på hvorfor et barn mistenkes for å ha særskilte behov eller nedsatt funksjonsevne.
Avhandlingen består av tre artikler som utforsker og illustrerer barnehageansattes beskrivelser og diskusjoner i uformelle settinger og intervju. Artikkel 1 viser hvordan barnehageansatte veksler mellom flere forståelser av barn og barndom. Første del illustrerer hvordan avvikskonstruksjoner av barn henger sammen med diskurs om utvikling og alder, og knyttes videre til kartleggingsverktøy utbredt i norske barnehager. Andre del fremhever de barnehageansatte sine kritiske refleksjoner omkring bruk av kartleggingsverktøy og hva som ansees som normalt. Artikkel 2 utforsker hvordan noen barn ikke lever opp til ansattes forventninger i dagligdagse situasjoner i barnehagen. I analysen er evalueringer og beskrivelser av barn knyttet til en overordnet diskurs om ‘det kompetente barnet’ i Nordiske barnehager. Artikkel 3 fokuserer på hvordan barnehageansattes ord og uttrykk bidrar til å posisjonere noen barn som annerledes og avvikende fra resten av barnegruppa. Ved bruk av begrepet “continuum” diskuteres perspektiv på nedsatt funksjonsevne og grensene mellom hva som anses normalt og avvikende.
Består av
Paper 1: Franck, Karianne. Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions. Childhoods Today. (ISSN 1753-0849). 7(1), 2013.Paper 2: Franck, Karianne; Nilsen, Randi Dyblie. In-between competence. - This manusript is published - The (in)competent child: Subject positions of deviance in Norwegian day-care centres. Contemporary Issues in Early Childhood 2015 ;Volum 16.(3) s. 230-240 http://dx.doi.org/10.1177/1463949115600023
Paper 3: Franck, Karianne. Excluding to include: Exploring a process of constructing children as impaired in the Norwegian day-care setting.