Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorLundervold, Tonje
dc.date.accessioned2020-11-25T13:37:38Z
dc.date.available2020-11-25T13:37:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2689600
dc.description.abstractTittel: Kartlegging av CVI hos førskolebarn. En litteraturstudie. Hensikt: Bidra med en systematisk oversikt over og kritisk gjennomgang av screeningverktøy som er egnet til bruk ved kartlegging av CVI hos barn i alderen null til seks år. Problemstilling: Hvilke screeningverktøy er utviklet for kartlegging av CVI hos førskolebarn, og er disse egnet for bruk i synspedagogens arbeid? Metode: Et systematisk litteratursøk for å identifisere verktøy egnet for kartlegging av CVI hos barn i alderen null til seks år, med utgangspunkt i erfaringer fra egen praksis og teoretisk kunnskap om temaet. Det ble søkt i tre databaser, PubMed, Education Source og PsycINFO. Følgende søkeord ble brukt: cerebral visual impairment + assessment og cortical visual impairment + assessment. Fagfellevurderte artikler som omhandlet studier for screening av CVI ble inkludert. Resultater: Litteratursøket identifiserte tre screeningverktøy for barn i alderen null til seks år, to spørreskjema og ett databasert verktøy for kartlegging av CVI. Spørreskjemaene, PreViAs og CVI Questionnaire, er utviklet for kartlegging av barn som er henholdsvis null til to og to til seks år. En gjennomgang og vurdering av spørreskjemaene viste at de var godt egnet for bruk innenfor hver av de to aldersgruppene, og at de til sammen dekker aktuelt aldersspenn (null til seks år). Det tredje verktøyet, CVIT 3-6, er et nettbasert screeningverktøy for barn i alderen tre til seks år. Det omfatter nevropsykologiske tester som undersøker visuell persepsjon, og er godt egnet for screening av barn med språklige og motoriske vansker. Studiene som presenterer screeningverktøyene vektlegger betydningen av kompetanse om CVI, og at disse verktøyene bør være en del av arbeidet til et flerfaglig team. Konklusjon: Det systematiske litteratursøket identifiserte tre verktøy som ble vurdert som godt egnet for en synspedagogisk kartlegging av CVI i førskolealder. En synspedagog vil ha kompetanse av betydning både ved administrering, scoring og tolkning av resultater fra kartleggingen. Videre presenteres argumenter for at synspedagogen bør inngå som del av et tverrfaglig team. Basert på kunnskap ervervet gjennom arbeid med oppgaven gis derfor et forslag til innhold og omfang av et slikt flerfaglig team, der synspedagoger inngår som en sentral aktør. Nøkkelord: CVI, cerebral visual impairment, synspedagogikk, kartlegging og tidlig innsatsen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleKartlegging av CVI hos førskolebarn - En litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel