Aktivitetshjelpemidler, endring og identitet: En kvalitativ studie om betydningen av aktivitetshjelpemidler i fritid og hverdagsliv
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687541Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en avhandling om funksjonshemmedes erfaringer med tildeling og bruk av aktivitetshjelpemidler, med vekt på betydningen aktivitetsmidlene har i hverdagslivet og hvordan de bidrar til endring. Handlingene og aktivitetene som utforskes er fritidsaktiviteter som gjøres ved bruk av aktivitetshjelpemidler, alene eller sammen med andre. Avhandlingen belyser også hvordan individuelle ønsker og behov kommer til uttrykk og blir møtt, helt fra informasjon om tilgang til hjelpemidler i en søknadsprosess, til bruk av hjelpemidlene som symboler for identitet i sosiale forhandlinger.
Avhandlingen baserer seg på empiri fra intervju med 44 brukere av aktivitetshjelpemidler som har ulike typer mobilitetsutfordringer, og på fokusgruppeintervju med 11 profesjonelle som arbeider med tildeling av aktivitetshjelpemidler ved tre ulike hjelpemiddelsentraler.
Forfatteren søker gjennom en analyse av sine funn å svare på problemstillingen om hvordan funksjonshemmede erfarer at tildeling og bruk av aktivitetsmidler bidrar til endring og får betydning for hverdagslivet. Funnene identifiserer de to temaene «forhandling om mening» og «individuelle og sosiale konstruksjoner», og knytter disse sammen i en mer overordnet og helhetlig analyse. Her argumenterer hun for hvordan bruk av teknologi utfordrer eksisterende forståelser av funksjonshemming.
Består av
Article 1: "You have to argue the right way": User involvement in the sevice delivery process for assistive activity technology. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology. https://doi.org/10.1080/17483107.2020.1741702 This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License (CC BY-NC-ND 4.0) (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4).Article 2: Pedersen, Heidi; Søderstrøm, Sylvia; Kermit, Patrick Stefan. “The fact that I can be in front of others, I am used to being a bit behind”: how assistive activity technology affects participation in everyday life. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology 2019 s. 1-9 https://doi.org/10.1080/17483107.2019.1642391
Article 3: Pedersen, Heidi; Søderstrøm, Sylvia; Kermit, Patrick Stefan. Assistive activity technology as symbolic expressions of the self. Technology and Disability 2019 ;Volum 31.(3) s. 129-140 https://doi.org/10.3233/TAD-190236