Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøhle, Hege-Kristin
dc.date.accessioned2020-11-10T14:04:16Z
dc.date.available2020-11-10T14:04:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687203
dc.description.abstractMasteroppgavens problemstilling er «Hvordan kan yrkesfaglærere sin forståelse av kunnskapsutvikling påvirke utformingen av utdanningen og skape mening for yrkesfagelever?». Mitt utgangspunkt for studien er at det ut ifra samfunnets behov blir utdannet for få fagarbeidere. Noen elever dropper ut av yrkesfagutdanningene, mens andre velger seg bort fra påbegynt yrkesfaglig utdanning. Bakgrunnsvariablene for dette er mange og sammensatte. Jeg har i denne studien hatt fokus på hvordan yrkesfaglærere sin forståelse av kunnskapsutvikling påvirker utformingen av utdanningen, og slik skaper mening i forhold til yrket elevene ønsker å utdanne seg til. Studien er en intervjustudie, hvor datamaterialet er samlet inn gjennom intervju med yrkesfaglærere på Helse- og oppvekstfag. Studien har en fenomenologisk tilnærming, hvor det er yrkesfaglæreres erfaringer og opplevelser jeg ønsker å få innsikt i. Analysen i studien har en empirisk fenomenologisk tilnærming, og fremstilles innenfor to nivåer. Det første analysenivået er en empirinær analyse av lærernes forståelse av kunnskapsutvikling og mening i utdanningen. Det andre analysenivået er en teoretisk drøfting av yrkesfaglærernes forståelse av kunnskapsutvikling opp mot å kunne skape en meningsfull utdanning som forbereder elevene til å kunne utføre et yrke.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleYrkesfaglæreres forståelse av kunnskapsutviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel