dc.description.abstract | Til tross for den økte oppmerksomheten på kvaliteten av vurdering i utdanning viser forskning at få studer har tatt for seg vurdering av muntlig kompetanse. Dette belyser nødvendigheten av å rette oppmerksomhet mot muntlig vurdering, for å få mer kunnskap om vurdering av muntlig kompetanse generelt, i tillegg til å utvikle kunnskap om aspekter relatert til validitet i muntlig vurdering, som er hevdet å være det viktigste kvalitetsaspektet i vurdering. Gjennom en kvalitativ case-studie undersøker dette forskningsprosjektet hvilke trusler mot validitet i vurdering av muntlig kompetanse i Engelsk som kommer til syne i læreres resonnering om egen vurderingskyndighet. Funnene i studien identifiserer fem hovedtrusler mot validitet: læreres usikkerhet, kontekstuelle dilemmaer, variasjon i læreres vurderingskompetanse, uklare retningslinjer for læreres vurderingsarbeid i klasserommet og dårlig definerte konstrukter. Fra et systemperspektiv diskuterer denne masteroppgaven innflytelsen av disse trusler på nåværende forståelse av vurdering av muntlig kompetanse i Engelsk, og hva truslene innebærer for læreplanens- og lærerens innflytelse på vurdering. Denne masteroppgaven foreslår en utvidelse av det nåværende teoretiske rammeverket om validitetskjeden, og argumenterer for å rette fokus mot lærerens rolle i vurderingsprosessen og mot aspektene som påvirker læreres tolkninger og beslutninger. | en_US |