Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorHeggelund, Erlend
dc.date.accessioned2020-11-10T13:17:29Z
dc.date.available2020-11-10T13:17:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687140
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale relasjoner. Bakgrunnen for studien var forsøksordningen med etablering av regionale Talentsentre for realfag, som et av flere nylig igangsatte tiltak rettet mot elevgruppen. Studien baserte seg på kvantitative data fra pre- og posttest, og kvalitative data fra tre dybdeintervju gjennomført i etterkant av prosjektperioden. Metodetriangulering ga mulighet til å se på tendenser hos deltagergruppen som helhet, i kombinasjon med dybdebeskrivelser fra et lite utvalg av elevene. Av en deltagergruppe på til sammen 16 elever bidro 14 av elevene ved å svare på spørreskjema mens tre av elevene gjennomførte dybdeintervju. Resultatet fra studien viser at elevene opplever deltakelse på Talentsenteret som svært lærerikt. Blant momentene som trekkes frem er fagkunnskap, praktiske ferdigheter i bruk av utstyr og metoder, evne til selvregulert læring, problemløsing og samarbeid, samt innsikt i naturvitenskaplige forskningsprosesser. Det brede spekteret av læringsutbytter sees i sammenheng med det faglige nivået og arbeidsmåtene som benyttes på Talentsenteret. Utforskende læringsaktiviteter som tar utgangspunkt i elevenes sterke sider og interesser er i tråd med anbefalinger for undervisning av elever med stort læringspotensial (Renzulli & Renzulli, 2010). Studien viser at deltagelse på Talentsenteret har positiv effekt på elevenes interesse og motivasjon for realfag. Elevene trekker blant annet frem betydningen av mulighet for faglig fordypning, det å se hvilke muligheter som finnes i realfag samt møte med andre motiverte elever. Elevene som deltok i intervju oppga at de i oppveksten i liten grad hadde hatt kontakt jevnaldrende som delte deres interesse for realfag i oppveksten. Elevene beskriver Talentsenteret som et samlingspunkt som gir mulighet for å møte likesinnede og etablere nye relasjoner. Det kommer også frem at møte med medelever på Talentsenter kan ha positiv effekt på elevenes selvfølelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleElever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel