dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er mangel på forskning rundt hvordan integrering forstås og belyses i skolens samfunnsfag. Oppgaven ser på integrering i kontekst av det flerkulturelle samfunnet. Hensikten med studien er å undersøke hvordan samfunnsfaglærere reflekterer rundt integrering og dens rolle i samfunnsfagundervisningen for videregående skole, vg1/vg2. Da det er mangel på tidligere forskning som undersøker dette, representerer denne studien ny innsikt på feltet. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan reflekterer fem samfunnsfaglærere rundt integrering og dens rolle i samfunnsfagundervisningen på vg1/vg2? Studien viser at det varierer hvordan lærerne forstår integrering, og hva integrering innebærer. Studien viser videre at lærerne stort sett ikke opplever at integrering har en tydelig plass i samfunnsfaget, men at integrering blir tatt opp litt tilfeldig via tema som kultur og arbeidsetikk. Bare én lærer forteller at integrering har en tydelig plass i hennes undervisning. Studien viser også at lærerne i større grad belyser integrering implisitt gjennom å tilegne elevene positive holdninger til etnisk og kulturelt mangfold. Oppgavens konklusjon er at lærernes varierte refleksjoner tyder på at integrering ikke har en tydelig rolle i samfunnsfagundervisningen for vg1/vg2. Lærernes tolkning av begrepet, læreplanen, og egen interesse og erfaring ser ut til å betinge i hvilken grad, og på hvilken måte, integrering blir belyst. Studien reflekterer rundt om lærerne forstår integrering som et gitt begrep elevene kan. En didaktisk konsekvens av disse funnene er at elevene risikerer å gå gjennom faget uten få diskutert hva integrering innebærer og hvordan det kan anvendes. Dette argumenterer jeg for er problematisk om vi ønsker at elevene skal forstå at også de, uavhengig av deres posisjon som majoritet eller minoritet, har et ansvar og er en del av integreringen i det flerkulturelle samfunnet. | en_US |