Er Talentsenteret en stimulerende arena for høytpresterende elever i realfag? - Et casestudie om høyt begavede og talentfulle elevers deltakelse ved Talentsenteret
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Masteroppgaven er en studie av Talentsenteret i regi av Vitensenteret i Trondheim. Etter oppfølging av realfagstrategien «tett på realfag» bestemte regjeringen i 2015 at det skulle etableres fire nasjonale talentsentre. Satsningen er et forsøksprosjekt, med ønske om å ivareta høyt presterende elevers læring og motivasjon i realfagene matematikk, naturfag og teknologi. Elevene skal også gis mulighet til å danne nettverk med andre høytpresterende elever. Det er gjort en case-studie av en gruppe elever ved Talentsenteret høsten 2017. Hensikten har vært å fange elevenes opplevelse av å ha fulgt Talentsenterets tilbud gjennom et semester. Studiet fokuserer på møtet mellom elever på samme akademiske nivå, hvordan «undervisningen» er tilpasset elevene og hvordan deres interesse for realfag er blitt i varetatt.