Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Anders Todalnb_NO
dc.contributor.authorEliasson, Line Viktorianb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:36:02Z
dc.date.available2014-12-19T14:36:02Z
dc.date.created2012-07-13nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier541010nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268521
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av den politiske retorikken under valgkampen 2011; en valgkamp som fant sted i kjølvannet av terrorhandlingene på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli samme år. Oppgaven tar utgangspunkt i teori om massemedienes spilleregler, hvordan disse endrer seg under nasjonale kriser og hvilke konsekvenser dette har for befolkningen og politikerne i et land. Ved hjelp av kvantitative analyser av partilederdebatter fra valgkampene i 2011 og 2007, gir oppgaven svar på problemstillingen: Hvordan påvirket terrorhandlingene 22. juli 2011 retorikken i den påfølgende valgkampen? Resultatene viser at valgkampretorikken var noe mildere under 2011- valgkampen, sammenlignet med valgkampen i 2007. I alle de utvalgte 2011-debattene rettet partilederne færre angrep mot de øvrige partiene, og de gjorde færre forsøk på å avbryte hverandre. Andelen personangrep var imidlertid ikke redusert under 2011-debattene. De største endringene i debattklimaet fant sted i den innledende 2011-debatten, da forhold som dreide seg om 22. juli- angrepene ble diskutert. I dette tilfellet tilpasset politikerne seg det alvorlige temaet ved å opptre mer respektfullt overfor hverandre. Da vanlige valgkampssaker var tema for diskusjon, var tonen i debatten mer lik den vi kjenner fra tidligere valgkamper. Selv om partilederdebattene fra 2011 var noe annerledes enn debattene fra 2007, var disse endringene altså ikke spesielt dominerende. Dette tyder på at partilederdebatter er institusjoner med lange tradisjoner, noe som gjør at de vanskelig endrer form.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.titleRett ord til rett tid?: En kvantitativ innholdsanalyse av partilederdebattene fra valgkampen 2011nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel