dc.description.abstract | Denne masteroppgaven vil belyse hvordan fem lærerne på yrkesfag i en videregående skole opplever samarbeid i den gruppen lærerne tilhører. Formålet med studien er å forstå meningsinnholdet i lærernes egne fortellinger, deretter beskrive og analysere lærernes erfaringer om muligheter og utfordringer i dette samarbeidet. Hensikten er å få innsikt i og økt forståelse for lærernes verden i skolen ved å benytte Edgar Scheins modell for kulturanalyse. Modellen skiller tre nivåer: artefakter og atferd, verdier og normer og grunnleggende antakelser.
Studien er en kvalitativ studie med fenomenologisk hermeneutisk tilnærming og tar for seg kulturforståelse i lærersamarbeid. Lærerne i denne studien forstås som en sosial enhet, en subkulturell gruppe i skolen.
Med utgangspunkt i problemstillingen: Hva kjennetegner lærersamarbeid i uformelle og formelle møter? Lærernes egne erfaringer om muligheter og utfordringer ble empiri samlet inn gjennom observasjon og brevmetode. Disse metodene belyser ulike sider i lærernes virkelighet og sammen gir de empiri som representerer et utsnitt av fenomenet lærersamarbeid.
Funn i analysen antyder at lærerne opplever de gjør en god jobb sammen. Lærernes felles elevsyn ser ut til å være det bærende elementet i samarbeid. Lærerne opplever utfordringer i tverrfaglig samarbeid og skolens organisatoriske og fysiske rammeverket som begrensende til samarbeid. I tillegg avdekker funn verdikonflikt knyttet til møtevirksomhet, i bruken av den samlede ressursen som ligger i lærernes ulik kompetanse og i bruken av ny kompetanse. Funn tyder på at gruppen har lært gjennom felles opplevelser å tilpasse seg interne og eksterne utfordringer. Dette innebærer at lærerne indentifiserer seg med gruppens grunnleggende antakelser slik at samarbeid i gruppen oppleves som riktig. | en_US |