• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foreldreinvolvering i skolen: En studie av høy- og lavstatusskoler i to nordiske byer

Pedersen, Lars Fredrik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
440232_FULLTEXT01.pdf (1.679Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268383
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2144]
Sammendrag
Det er et stadig økende fokus på foreldreinvolvering i skolen. Dette handler ikke bare om at foreldrene skal involveres mer i barnas skolegang, men også at foreldrene skal inkluderes mer i skolen som helhet. I et styringsperspektiv fokuseres det på gjennomsiktighet, økt informasjonsflyt, dialog og medbestemmelse. I denne skolemodellen får skolen en mer åpen struktur der praksis blir til gjennom forhandlinger mellom skole og hjem. Denne oppgaven er en eksplorerende casestudie av teoretisk utvalgte høystatus- og lavstatusskoler i Norge og Finland. Hensikten er å utforske ulike aspekter ved foreldreinvolvering i skolen, og konsekvenser av dette både på individ- og skolenivå. Foreldreinvolvering i skolen analyseres i et klasseperspektiv, og i sammenheng med det økende fokuset på medbestemmelse og dialog mellom skole og hjem.

På individnivå finner jeg her at variasjoner i både kulturell og sosial kapital bidrar til sosial ulikhet i skolesystemet. Med andre ord kan foreldrenes involvering i barnas skolegang tenkes å ha en unik effekt, selv når det kontrolleres for familiebakgrunn. Samtidig stilles det kritiske spørsmål til hvorvidt økt foreldreinvolvering dermed bør være et uttalt mål. På skolenivå finner jeg at hvorvidt skolen oppnår en åpen struktur basert på medbestemmelse og forhandlinger er avhengig av den sosiale konteksten. Nærmiljøet og foreldregruppen legger føringer for hvordan et politisk ønske om mer åpne skoler materialiserer seg. Overgangen til en åpen struktur basert på forhandlinger mellom skole og hjem kan også se ut til å gi en økt følelse av press på lærerne, og en svekkelse av deres jobbautonomi.

Denne studien bidrar til å nyansere debatten om foreldreinvolvering i skolen, og viser hvorfor det er viktig med sosialt ulikhetsperspektiv som også tar hensyn til skolen og nærmiljøet i tillegg til individnivået.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit