Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorBjørnbakk, Gry
dc.date.accessioned2020-10-15T12:17:38Z
dc.date.available2020-10-15T12:17:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683096
dc.description.abstractSammendrag: Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel har dårligere skoleresultat enn sine medelever. En medvirkende faktor kan være at undervisningen gis på de hørende elevenes premisser, og at elever med nedsatt hørsel må tilpasse seg denne praksisen så godt de kan. Andre årsaker kan være mangel på ressurser, fagkompetanse, individuell og teknisk tilrettelegging i skolen. Digital teknologi har skapt et paradigmeskifte for elever med nedsatt hørsel og har gitt en rekke nye muligheter for læringsutbytte i skolen. Elevene kan få en helt ny hverdag med visualisering, talestyring og digitale lese- og skriveverktøy. Temaet i masteroppgaven vil dreie seg om elever med nedsatt hørsel og læring på digitale flater. Temaet belyses fra både lærernes og elevenes synsvinkel. Gjennom en kvalitativ forskningsmetode har jeg samlet inn data/empiri gjennom semistrukturerte intervju av til sammen seks informanter. Tre lærerinformanter og deres elever som har nedsatt hørsel på ungdomsskolen (8.-10.trinn). Målet var å få frem deres erfaringer, forståelse og refleksjoner rundt bruk av digitale flater i undervisningen. Funnene i de ulike temaene som jeg kom frem til i analysen ble drøftet opp mot relevant forskning og teori i sammenheng med problemstillingen «Hvilke erfaringer har lærere og deres elever med nedsatt hørsel i ungdomsskolen med bruken av digitale flater?» Mine funn viste at samtlige lærerinformanter var svært positive til å bruke digitale flater i undervisningen sin og mente at det var positivt for elevene med nedsatt hørsel å bruke læringsverktøyet. Lærerinformantene så nytteverdien av iPad/PC som et godt verktøy til skolearbeidet og de liker å bruke digitale flater i undervisningen. Digitale flater gir muligheten for en mer variert undervisning og flere arbeidsmuligheter. Samtlige elevinformanter mente at de synes det er motiverende og positivt å arbeide med iPad/PC. En elevinformant trakk frem momenter som struktur, oversiktlig og brukervennlige apper som spesielt bra for han. Videre kunne visuell undervisning med både bilder og filmer, med lyd, tekst og andre tilpasninger være til hjelp når den auditive informasjonen er svekket. Samtidig viser funnene mine at lærerinformantene er usikre på bruken av digitale flater og i tillegg uttrykte lærerinformantene at de manglet informasjon og opplæring når det gjelder å undervise elever med nedsatt hørsel. Videre viste funnene forskjeller på kompetanse (og undervisning) på digitale flater hos både lærerne og elevene. To av tre lærere ser et stort behov for at skolen holder kurs. Samtlige elevinformanter mente at de synes det er motiverende og positivt å arbeide med iPad/PC. Samtlige lærerinformanter hadde ikke reflektert så mye over tilpasset opplæring for eleven med nedsatt hørsel, eller mulighetene som kan brukes til differensiert tilpasset undervisning. Informantene hadde heller ikke reflektert over PC/iPad/LMS og mulighetene digitale flater kunne gi for å «utjevne» eller «likestille» tilgangen til undervisningen som medelevene. Jeg etterlyser forskningsbasert dokumentasjon av effektene av læringsutbyttet for digitaliseringen i skolen for elever med nedsatt hørsel, og hvordan man kan tilrettelegge for dette på en god måte. Funnene mine viser at det er læreren som er nøkkelen til hvorvidt eleven med nedsatt hørsel kan få med seg undervisningen på digitale flater -og eleven selv, og jeg håper det blir forsket mer på dette.en_US
dc.description.abstractAbstract: The latest major educational Nordic research on “Hearing impaired children and young people's educational and social conditions in kindergarten and school” (Kermit, 2018), showed that students with hearing impairment had poorer school outcomes than their peers. A contributing factor may be that the teaching is given on the hearing students' premises, and that students with hearing impairments must adapt to this practice as best they can. Other causes may be lack of resources, professional competence, individual and technical facilitation in the school. Digital technology has created a paradigm shift for students with hearing impairment and has provided a number of new opportunities for learning outcomes in school. Pupils can have different attainment with visualization, voice control and digital reading and writing tools. The theme of the master's thesis will be about pupils with hearing impairment and learning on digital surfaces. The theme is illuminated from the perspective of both teachers and students. Through a qualitative research method, I have collected data / empirical data through semistructured interviews of a total of six informants. Three teacherinformants and their pupils with hearing impairment in secondary school (8th-10th grade). The aim was to convey their experiences, understanding and reflections on the use of digital surfaces in teaching. The findings in the various themes that I came up with in the analysis were discussed against relevant research and theory in the context of the problem: "What experiences do teachers and their pupils with hearing impaired in secondary school have with the use of digital surfaces?" My findings showed that all teacherinformants were very positive about using digital surfaces in their teaching and felt that it was positive for students with hearing impairments to use the learning tool. Teacherinformants saw the usefulness of the iPad/PC as a good tool for school work and they like to use digital surfaces in teaching. Digital surfaces provide the opportunity for a more varied teaching and more work opportunities. All studentinformants felt that it was motivating and positive to work with the iPad/PC. A student informant highlighted moments such as structure, easy-to-use and userfriendly apps that were especially good for him. Furthermore, visual teaching with both pictures and films, with sound, text and other adaptations could be helpful when the auditory information is impaired. At the same time, my findings show that teacherinformants are uncertain about the use of digital surfaces and in addition, teacherinformants expressed that they lacked information and training in teaching students with hearing impairments. Furthermore, the findings showed differences in competence (and teaching) on digital surfaces in both teachers and students. Two out of three teachers see a great need for the school to hold courses. All studentinformants felt that it was motivating and positive to work with the iPad / PC. All teacher informants had not reflected as much on tailored learning for the pupil with impaired hearing, or the opportunities that can be used for differentiated adapted teaching. The informants had also not reflected on PC / iPad / LMS and the opportunities digital surfaces could provide to "equalize" or "equate" access to teaching as fellow students. I am hoping for more research-based documentation of the effects of learning outcomes for the digitization in the school for students with hearing impairment, and how to properly organize this. My findings show that it is the teacher who is the key factor to whether the pupil with hearing impairment can attain the teaching on digital surfaces - and the pupil himself, and I hope there will be more research on this.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.title«Jeg hadde… sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde nesten ikke klart meg uten SmartBoarden» - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flateren_US
dc.title.alternative"I would have ... probably managed a little without the PC or iPad, but I would not have managed without the SmartBoard"en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel