I litteraturlaboratoriet. Didaktisk praksis for litterær kompetanse
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676892Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordic Journal of Literacy Research. 2020, 6 (1), 86-106. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2042Sammendrag
Artikkelen undersøker i hvilken grad og på hvilke måter visse undervisningsaktiviteter legger til rette for utvikling av elevers utvikling av litterær kompetanse i norskfaget på videregående skole. Utgangspunktet er Sheridan Blaus modell for litterær kompetanse, som inkluderer de tre bestanddelene tekstuell literacy, intertekstuell literacy og performativ literacy. Som et premiss for modellen ligger synet på skjønnlitteratur som autentiske problem hvor elevleserne må lære seg vedvarende konsentrert oppmerksomhet, toleranse for usikkerhet, samt å takle uenighet i tolkningsfellesskap. Gjennom observasjon og intervjuer analyseres og drøftes elevenes respons på og opplevelse av litteratur- undervisningen, med vekt på elementer som nærlesning, notatskriving, ulike samtaleformer og metakognitiv refleksjon. Slik tilbyr studien en praksisnær utforskning av litteraturundervisning i norskfaget.