• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Verre er det ikke. Bare snakk med barna». En kvalitativ intervjustudie om hvordan heve kompetanse omkring barns seksualitet og seksuelle overgrep i barnehagen.

Solli, Linn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Linn Solli .pdf (946.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2676592
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1864]
Abstract
I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot barns seksualitet og seksuelle overgrep. Målet har vært å undersøke hvordan barnehagen kan arbeide for å heve kompetanse omkring barns seksualitet og seksuelle overgrep. Forskningsspørsmålene har handlet om forebyggende faktorer og utfordringer i møte med barns seksualitet og seksuelle overgrep. Det har vært ønskelig å oppnå en dypere forståelse om hvordan det arbeides med tematikken i praksis, og hvilke erfaringer de som har arbeidet med det har gjort seg.

Studien ble gjennomført gjennom en kvalitativ undersøkelse med fire semistrukturerte intervju. Intervjudeltakere har vært en administrator, en styrer, en pedagogisk leder og en erfaringskonsulent. Ut av datamaterialet vokste det frem syv kategorier: 1) Kompetanseheving, 2) Tabukultur, 3) Skammen, 4) Å si sannheten, 5) Forebyggende faktorer, 6) Ringvirkninger og 7) Utfordringer.

Funnene viser at kompetanseheving er en forutsetning i forhold til å snakke med barn om seksualitet og seksuelle overgrep. Administrator, styrer og pedagogisk leder har brukt tid på å tilegne seg kunnskap gjennom kurs, refleksjon, diskusjon og på egen hånd. Tabukulturen er fortsatt sterk i dagens samfunn, og det kan være en av grunnene til at ikke flere snakker med barn om seksualitet og seksuelle overgrep. Likevel kommer det frem at barn bør vite sannheten om egen seksualitet og seksuelle overgrep for å unngå forvirring, feilinformasjon og det å kjenne skam ved å uttrykke seg seksuelt.

Det synes å være enighet blant intervjudeltakerne om at det å snakke med barn om seksualitet og seksuelle overgrep kan virke forebyggende selv om de ikke har funnet forskning som støtter dette. Det vil mest sannsynlig dukke opp utfordringer fordi det er en sensitiv tematikk med ulike holdninger og verdisyn.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit