dc.contributor.author | Johannessen, Wenche Hammer | |
dc.date.accessioned | 2020-08-21T10:54:52Z | |
dc.date.available | 2020-08-21T10:54:52Z | |
dc.date.created | 2020-07-09T10:54:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2020, 14 (1), 56-74. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2673384 | |
dc.description.abstract | Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en
video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert lærer er bedre til å ivareta ulike elevers
læring (Schön, 2001; Timperley, Wilson, Barrar & Fung, 2007). I profesjonell læring er derfor
kvaliteten på refleksjonen avgjørende. Studien bygger på en tematisk innholdsanalyse av
seks individuelle VSR-samtaler mellom lærere og forsker. I studien identifiseres to refleksjonsmønster: et handlings- og målorientert refleksjonsmønster og et lærings- og elevorientert refleksjonsmønster. Funnene diskuteres i lys av Larrivees (2008) refleksjonsnivåer:
«non-refleksjon», «overflate-refleksjon», «pedagogisk refleksjon» og «kritisk refleksjon».
I studien argumenteres det for at lærerne i varierende grad er i en profesjonell læringsprosess. Funn indikerer at lærernes refleksjoner utvikles fra spontane kommentarer til et mer
reflektert nivå når de gjennomgår videoopptak i samtale med forskeren | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Læreres refleksjoner om læring og undervisning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 56-74 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v14.2067 | |
dc.identifier.cristin | 1819039 | |
dc.description.localcode | ©2020 Wenche Hammer Johannessen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |