Læreres refleksjoner om læring og undervisning
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3400]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37175]
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2020, 14 (1), 56-74. https://doi.org/10.23865/up.v14.2067Abstract
Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en
video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert lærer er bedre til å ivareta ulike elevers
læring (Schön, 2001; Timperley, Wilson, Barrar & Fung, 2007). I profesjonell læring er derfor
kvaliteten på refleksjonen avgjørende. Studien bygger på en tematisk innholdsanalyse av
seks individuelle VSR-samtaler mellom lærere og forsker. I studien identifiseres to refleksjonsmønster: et handlings- og målorientert refleksjonsmønster og et lærings- og elevorientert refleksjonsmønster. Funnene diskuteres i lys av Larrivees (2008) refleksjonsnivåer:
«non-refleksjon», «overflate-refleksjon», «pedagogisk refleksjon» og «kritisk refleksjon».
I studien argumenteres det for at lærerne i varierende grad er i en profesjonell læringsprosess. Funn indikerer at lærernes refleksjoner utvikles fra spontane kommentarer til et mer
reflektert nivå når de gjennomgår videoopptak i samtale med forskeren