En komparativ analyse av leseprestasjoner mellom vestlige og tidligere kommunistiske land.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672517Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt det foreligger noen korrelasjon mellom elevprestasjoner i lesing og husholdningens inntekt, og hvorvidt dette differerer mellom tidligere kommunistiske land og vestlige land. Denne studien undersøker også hvordan diverse kontrollvariabler bidrar til å forklare forskjellene. Der analysen baserer seg på data innhentet fra PIRLS 2001.
Til analysen av datamaterialet har vi benyttet oss hovedsakelig av OLS-regresjon. I tillegg til dette har vi anvendt ulike typer hypotesetester for å undersøke ulike aspekter ved problemstillingen.
Resultatet av analysen er at det finnes signifikante forskjeller i hvordan leseprestasjoner i de vestlige og de tidligere kommunistiske landene blir påvirket av endringer i husholdningens inntektsnivå. Vi finner også signifikante forskjeller i de andre kontrollvariablene som bidrar til å styrke vår konklusjon.