Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPanteleeva, Elena
dc.contributor.authorKvalheim, Sunniva
dc.contributor.authorNaalsund, Rikke
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:49Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672498
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å besvare problemstillingen: Hvordan kan Instagram påvirke kjøpsatferden til Nelly.coms kunder? Oppgaven tar utgangspunkt i teori om planlagt atferd av Icek Ajzen. Dette rammeverket ble tatt i bruk til å danne fire hypoteser. Hypotesene var basert på holdninger, subjektiv norm, Instagram og persipert atferdskontroll. Vi har satt disse hypotesene opp mot intensjon, som opptrer som den avhengige variabelen i denne oppgaven. For å finne svar på problemstillingen og hypotesene har vi brukt primærdata i form av spørreundersøkelse. Denne undersøkelsen inneholdt grunnleggende spørsmål om respondenten, samt relevante spørsmål som skulle gi svar på om vi kunne forkaste eller beholde hypotesene. Da datainnsamlingen var ferdig, ble det utført en dataanalyse gjennom SPSS. Av analyser ble det gjennomført beskrivende statistikk, krysstabeller og regresjonsanalyse som ga svar på hypotesene. Resultatene viste at Instagram ikke påvirker kjøpsatferden til Nelly.coms kunder, som vi først trodde.
dc.description.abstractThe purpose of the assignment is to answer the question: How can Instagram influence the buying behavior of Nelly.com's customers? The thesis is based on the theory of planned behaviour by Icek Ajzen. This framework was used to form four hypotheses. The hypotheses were based on attitudes, subjective norm, Instagram and perceived behavioral control. We have set these hypotheses against intention, which acts as the dependent variable in this task. To find answers to the problem and hypotheses, we have used primary data in the form of a survey. This survey contained basic questions about the respondent, as well as relevant questions that would answer whether we could reject or retain the hypotheses. When data collection was complete, a data analysis was performed through SPSS. We conducted the analyzes descriptive statistics, cross tabulation and regression analysis. The results showed that Instagram does not affect the buying behavior of Nelly.com's customers, as we first thought.en
dc.publisherNTNU
dc.titleBacheloroppgave
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel