• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for IKT og realfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for IKT og realfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komprimering av hovedtavler på skip

Trondsen, Sander Jeremiassen; Granhei, Daniel Rølvåg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:57756150:57764938.pdf (4.821Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672386
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for IKT og realfag [360]
Abstract
Denne oppgaven har som mål å se på mulighetene til å komprimere en hovedtavle for et skip ved å benytte standard industrihardware. Ved å benytte touchpanel, PLSer og ABB Emax 2-brytere kan mengden komponenter i tavlen reduseres, og tavlen kan gjøres mindre. Rapporten viser en økonomisk gevinst, men grunnet mangel på pris på PLS er denne antakelsen unøyaktig.

Tavlen det tas utgangspunkt i er produsert av ACEL i Ålesund. Den består av to tavlehalvdeler som er adskilt med en bustie-bryter på hver tavledel. I tillegg har hver tavledel to generatorer og en thruster. Rapporten kommer opp med et forslag til løsning, der bryteren til thrusteren er plassert over bustie-bryteren. Antall tavlefelt ble dermed redusert fra 4 til 3 felt.

Rapporten tar for seg forskjellige aspekter ved en tavlekonstruksjon. DNVs regelverk er mye brukt for å sikre at tavlen oppfyller deres krav. Dessuten er det gjennomført kortslutningsberegninger for dimensjonering av utstyr.

Løsningen bød på utfordringer med varmeutvikling. Tavlens dimensjoner ble justert slik at varmeutviklingen ble i henhold til ABBs dokumentasjon. For at DNVs krav skal oppfylles, forutsettes det ekstra kjøling. Ved god nok kjøling kan dimensjonene nedjusteres, men dette krever nye beregninger.
 
This thesis examines the possibility to reduce the dimensions on a main switchboard onboard ships by using standard industrial hardware. By using touchpanels and ABB Emax 2 circuit breakers, the required number of units may be reduced, and the switchboard may be smaller. The report shows an economical benefit, but due to lack of price on PLCs, the estimation is inaccurate.

The original switchboard was produced by ACEL in Ålesund. It consists of two switchboards, separated by bus tie breakers. Each switchboard consisted of two generators and one thruster. The report suggested a solution where the thruster breaker was placed above the bus tie. The amount of switchboard sections was reduced from 4 to 3.

The report is considering different aspects of the structure. DNVs rules were used to ensure that the solution was according to the standards. There was also performed short circuit analysis for dimensioning of equipment.

The solution had challenges with heat generation. The switchboards dimensions were adjusted until the temperature was according to ABBs recommendation. To fulfill DNVs requirement, extra cooling needs to be installed. With acceptable cooling, the dimensions may be reduced. This requires further calculations.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit