Show simple item record

dc.contributor.advisorLøfaldli, Eli
dc.contributor.authorSivertsen, Stian
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:49Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672363
dc.description.abstractSelv om vi ofte ikke er bevisst oppmerksomme på musikken i en film, så spiller likevel musikk often en essensiell rolle i å sette tonen og atmosfæren i verket. I tillegg til det så kan musikken til og med bidra til en mer generell utforskning av tematikk i filmen. Det har vært etterlyst mer fokuserte og spesialiserte undersøkelser i dette området. Denne oppgaven er en slik undersøkelse av hvordan musikk -- i dette tilfellet "høykulturell" klassisk musikk, og da spesielt Beethovens niende symfoni -- bidrar til disse elementene i to eminente auterers verker: Kubricks A Clockwork Orange og Tarkovskys Stalker, adaptert fra boken Roadside Picnic av Boris og Arkady Strugatsky. Disse verkene er begge kulturelt betydningsfulle, og selv om Kubricks musikalske valg har blitt undersøkt mye, så har Tarkovskys film fått mindre oppmerksomhet. Oppgaven undersøker noen av de viktigste momentene fra bøkene og filmene og forsøker å synliggjøre noen måter musikken spiller en viktig rolle på i å sette både tonen og atmosfæren, samt hvordan musikken som er valgt bidrar til en mer samlet tematisk utforskelse av ideer og tematikk som ofte allerede eksisterer i bøkene som blir adaptert.
dc.description.abstractWhile music may evade our attention entirely when watching a film, it plays a pivotal role in setting the tone and atmosphere of what we are watching. On top of that, it may even contribute to the overall thematic content of the work. There have been calls for more focused and specific research on this topic. This paper is an examination of some of the ways in which music – in this case “high-cultural” classical music, and particularly Beethoven’s 9th symphony – contributes to these elements in two prominent auteurs’ works: Kubrick’s adaptation of A Clockwork Orange and Tarkovsky’s Stalker, adapted from the novel Roadside Picnic by Boris and Arkady Strugatsky. These are both culturally significant works, and though Kubrick’s musical choices in the film has received plenty of attention, less has been given to Tarkovsky’s work. The paper examines a few key moments from the novels and films and attempts to highlight ways in which the music plays an important role in setting the tone and atmosphere of the films, but also, importantly, how the music chosen by the directors can contribute to the overall thematic explorations often begun in the novels being adapted.en
dc.publisherNTNU
dc.titleSonic Fingerprints and Transfigured Impressions: Classical Music in Kubrick's A Clockwork Orange and Tarkovsky's Stalker
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record