Kosmorama filmfestival som et sosialt møtepunkt
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i Trondheims internasjonale filmfestival Kosmorama. Etter å ha fullført en tre ukers praksisperiode hos Kosmorama materialiserte jeg en problemstilling som drøfter hvordan Kosmorama legger til rette for god kommunikasjon med sine festivalgjester. Dette gjennomføres ved å undersøke festivalens aktive bruk av sosiale medier satt opp mot deres analoge programkatalog. Oppgaven følger en kvantitativ metodisk tilnærming basert på allerede eksiterende data fra Kosmorama sin egne spørreundersøkelse.
I korte trekk drøfter oppgaven viktigheten av god kommunikasjon der flere faktorer står sentralt. Av disse belyser oppgaven først hvordan Kosmorama er med på å sette dagorden. Derfor blir det også relevant å undersøke konsekvensene av mediemakt. Følgelig blir begrepet informasjonskløfter benyttet for å undersøke om Kosmorama legger til rette for lik informasjon for sine festivalgester. Videre belyser oppgaven hvordan sosiale medier legger til rette for deltakerkultur og sosial stelling samt hvordan festivalgjestene kan fungere som gode markedsførere igjennom word-of-mouth.