Drama som formidlingsplattform for historie
Abstract
Sammendrag av «Drama som formidlingsplattform for historie»I denne oppgaven ser jeg på hvordan en kan formidle historie ved bruk av et dramaforløp. Teksten er basert på en praksisperiode over 3 uker på Nidarosdomen. Her fikk jeg i oppgave å lage et opplegg for ungdomsskole elever, som en erstatning/alternativ for vanlige omvisninger. Oppgaveformuleringen min er «Hvordan buke dramapedagogiske metoder for å formidle deler av Erkebispegårdens historie til 8/9 klasse?»
“Drama tilbyr en skapende, estetisk og praktisk læringsform hvor elevene i samspill med læreren og hverandre kan bearbeide og utforske lærestoffet både fysisk, kognitivt og emosjonelt i læringsprosessen” (Sæbø. 2016, S. 15)
Det er flere måter å bruke teater og drama som læringsform. Jeg har valgt å fokusere på dramaforløp/prosess-drama tradisjonen, hvor en bruker ulike strategier innen drama og teater som virkemiddel og metode for læring. Ved å bruke lek som en del av dramaforløpet og en aktiv del av undervisningen, vil jeg gi deltagerne mulighet til å oppleve mestring og til å stryke samholdet i gruppa. Grunnet at lek er noe elevene kjenner fra før av blir det ikke så skummelt og så stor terskel for å delta. Min teori er at dette er en god måte å få de inn i universet jeg lager, og å få de mer engasjert.