• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den greske teatermasken - Hvordan ble teatermasken brukt i antikkens Hellas?

Rosvold, Eirin Lian
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672327
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [465]
Abstract
Sammendrag:

Denne oppgaven omhandler teatermasker fra antikkens Hellas. Hovedsakelig er fokuset satt på hvordan teatermaskene i antikkens hellas blir brukt og hvorfor. Selv om maskene har vært i hovedfokus så spiller konteksten rundt maskene også en stor rolle.

I hoveddelen av oppgaven min redegjør jeg for antikken som historisk epoke, maske teaterets opprinnelse og tar et dypdykk inn i teaterfestivalene som ble holdt på denne tiden. Senere i oppgaven nevner jeg mer om maskens utseende og materialitet.

Antikken er en historisk epoke, hvor disse maskene ble brukt. I det greske samfunnet under antikken var det ikke hvem som helst som kunne stå på en scene og bære en maske. Neida, det var bare frie mannlige borgere. De spilte alle rollene i de ulike forestillingene, og spilte ofte flere roller i løpet av samme forestilling.

I Antikken ble teatermaskene brukt i forbindelse med de store teaterfestivalene i Athen. Disse festivalene het Dionysos festivalen og Lenaia festivalen. I forbindelse med disse festivalene ble det satt opp ulike typer forestillinger, slike som tragedier, komedier og satyrspill.

Senere i oppgaven kommer metode og empiri inn i bildet, hvor jeg forklarer hvorfor jeg har valgt å holde et intervju, hvorfor og med hvem. Intervjuet er flettet inn i oppgaven under avsnitt hvor det er relevant, og det er i denne delen Robert deler sine synspunkter angående problemformuleringen min.

Til slutt drøfter jeg problemformuleringen min og hva den innebærer. «Hvordan ble teatermasker brukt i antikkens Hellas?» Hvilke faktorer som spiller inn og om jeg har kommet frem til en løsning på problemet. Deretter kommer avslutningen og konklusjonen min hvor jeg forteller hva jeg har funnet ut, og hvordan jeg har funnet ut det jeg har gjort.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit