Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Guro
dc.contributor.authorNaastad Strøm, Hans Eivind
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672279
dc.description.abstractNorske museer har som en av sine oppgaver å utvikle sine besøkendes demokratikompetanse. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på ressurser tilbudt av tre norske museer; Justismuseet, Glomdalsmuseet og Jødisk Museum i Trondheim. Jeg vil se på hvordan disse museene legger til rette for publikum, og hvordan museene selv sier de ønsker å heve det den offentlige læreplan for utdanning kaller «demokratikompetanse». For å møte dette samfunnsansvaret må museene gjøre sine besøkende til aktive deltagere, heller enn passive tilskuere. Eksempler fra museenes nettsider illustrerer deres ambisjon i denne retning; ikke bare ved å formidle historiske fakta om et demokratisk samfunns goder, men ved å tilrettelegge for opplevelser, diskusjon og undring om de ferdigheter og premisser som kreves for aktiv deltagelse.
dc.publisherNTNU
dc.titleDemokratikompetanse på museum
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record