Ikke den, ikke den, men den ja!
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672254Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom prosjektet har jeg ønsket å undersøke hvordan inkludering av funksjonsnedsatte mennesker oppleves av rekrutterende ansvarlige i frivillige verv. Tidligere norsk forskning på feltet forekommer i liten grad, og derfor ville jeg belyse tematikken. Institusjonell etnografi (Smith, 2005), Goffmans stigmateori, og rolleteori (Johannessen, Rafoss & Rasmussen, 2019) la det teoretiske grunnlaget, og knyttes opp spørsmålene i oppgaven. Fire kvalitative dybdeintervjuer utgjorde det empiriske datamaterialet, der hensikten var å forstå informantenes erfaringer og holdninger. Ved bruk av teori har jeg tolket de empiriske funnene for å forstå opplevelsen av inkludering av en marginalisert gruppe mennesker. Prosjektet viser at erfaringene påvirker opplevelsen av inkludering. Mer erfaring tilsvarer mer tilretteleggelsesevne. Like muligheter opprettholder ulikhet i deltakelse for funksjonsnedsatte. Throughout the project I have wished to study how inclusion of disabled people are experienced by responsible recruits in voluntary organisations. There are few former Norwegian studies within the field, which is why I want to study the theme. Institutional etnography (Smith, 2005), Goffman’s stigma theory, and role theory (Johannessen, Rafoss & Rasmussen, 2019) laid the theoretical foundation, and is linked up to the questions within the project. Four qualitative in-depth interviews accounted for the empirical data material, where the purpose was to understand the informants’ experiences and attitude. I have interpreted the empirical findings by using theory to understand the experience of including a marginalised group of people. The project shows that experience affects the happenings of inclusion. More experience is equivalent to more adaptability to include. The same possibilities maintain inequality in participation for the disabled.