Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolum, Marthe Liss
dc.contributor.authorBjørne-Larsen, Elias
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:21Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672188
dc.description.abstractOutsourcing er et dagsaktuelt tema, med stor innflytelse på hvordan den norske offentlige sektoren driftes og digitaliseres. Denne oppgaven tar for seg hvordan faktorer innen motivasjon, utfordringer og strategi påvirker norske kommuner når de outsourcer eller backsourcer IT-tjenester. Hensikten er å sammenligne det tilgjengelige teoretiske rammeverket fra dette fagfeltet, med de faktiske forholdene som kommunene opplever. Gjennom oppgaven vil leseren først bli introdusert til det teoretiske rammeverket som oppgaven bygger på, videre vil den metodiske tilnærmingen forklares, og til slutt vil funnene bli presentert og analysert. Oppgaven gjennomføres som en tverrsnittsstudie, med en kvantitativ spørreundersøkelse som datainnsamlingsmetode. Funnene skal gi grunnlag for å svare på følgende forskningsspørsmål: Hvor vanlig er det at kommunene outsourcer og backsourcer IT-aktiviteter? Hva motiverer kommunene til å outsource og backsource IT-aktiviteter? Hva er de vanligste utfordringene til kommunene ved outsourcing av IT-aktiviteter? Har kommunene en tydelig sourcingstrategi? Gjennom oppgaven kartlegges de relevante faktorene for å svare på forskningsspørsmålene. De empiriske funnen settes i sammenheng med det teoretiske perspektivet, og drøftes opp mot dette. Oppgaven konkluderer med en antydning til at majoriteten av norske kommuner benytter seg av outsourcing, mens en liten minoritet har gjennomført backsourcinginitiativer. Innenfor motivasjon viser funnene blant annet at tilgang til ressurser og kompetanse, effektivisering og fokus på egen kjernevirksomhet, er blant de vanligste faktorene. Av utfordringer, opplever kommunene høyere kostnader enn estimert, vanskeligheter rundt sikkerhet og etterlevelse av gjeldende lover, kulturforskjeller og uventede transaksjonskostnader. Funnene antyder at de aller fleste kommuner benytter seg av en sourcingstrategi, men i varierende grad. Samtidig er det få som utarbeider exit-strategier, eller sørger for grundige årlige evalueringer av sourcingstrategien.
dc.description.abstractOutsourcing is constantly a subject of high relevance, with great influence over how the Norwegian public sector is operated and how it is being digitalized. This thesis considers how different factors regarding motivation, challenges and strategy affects Norwegian municipals when they choose to outsource or backsource different IT activities. The thesis intends to compare the existing theoretical framework with the actual conditions that the municipals experience. Throughout the paper, the reader will firstly be introduced to the framework that the study is based upon, then the methodical approach will be explained, and in the end, the findings will be presented and analysed. The study is carried out as a cross-sectional study, with a quantitative survey as the method of collecting data. The findings shall provide the needed information to answer the following research questions: How common is it for Norwegian municipal to outsource and backsource IT-activities? What are the most common challenges that the municipals face while outsourcing? Do the municipals have a clear sourcing strategy? Through the study, the relevant factors will be gathered to answer these questions. The empirical data will be discussed in context with the theoretical perspective. The conclusion suggests that most Norwegian municipals actively uses outsourcing of IT activities, while a small minority has used backsourcing to reintegrate certain IT activities into their organization. Regarding motivation, the findings suggest that access to resources and competencies, efficiency improvements, and focus on core business is among the most common motivational factors. In terms challenges, the municipals experience higher costs than estimated, difficulties regarding security and compliance, cultural differences, and unexpected transactional costs. The findings suggest that most municipals have developed a sourcing strategy, in some shape or form. However, there are few developed exit strategies, and yearly evaluation of sourcing strategies is a rare occurrence.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvantitativ studie om outsourcing og backsourcing av IT-tjenester i norske kommuner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel