Bruk av programvareroboter i norske banker - en kvantitativ undersøkelse om utbredelse, fordeler og ulemper ved bruk av RPA i den norske banksektoren
Abstract
Bakgrunn: Det har vært en trend i samfunnet med å digitalisere og automatisere prosesser. I en slik utvikling er programvareroboter (RPA) en sentral teknologi. Det at RPA er det mest fremvoksende segmentet innenfor forretningssystemer gjør at det er interessant å se nærmere på dens utbredelse innenfor norsk banksektor i dag, da det er en sektor som har digitalisert mye.Problemstilling: På bakgrunn av økende veksten av RPA i dagens samfunn ble følgende problemstilling utarbeidet: «Hvor stor utbredelse er det av programvareroboter (RPA) i den norske banksektoren, og hvilke fordeler og ulemper medfører bruken av disse robotene». Målet med studien var å kartlegge hvorvidt norske banker har benyttet seg av RPA og hvilke fordeler og ulemper de har bemerket seg ved bruk av denne teknologien. Samtidig kan denne oppgaven være av interesse for virksomheter som vurderer å innføre RPA.Metode: Metoden som ble brukt for å undersøke problemstillingen var en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse. Dataene ble samlet inn gjennom en elektronisk spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble sendt ut til 60 norske banker, hvorav 16 svarte. Den innsamlede empirien ble analysert og sammenlignet med annen litteratur om RPA.Resultat: Oppgavens resultater viste at 10 av 16 banker som svarte på undersøkelsen har programvareroboter, hvor det var en trend i at det var bankene med en gitt kundeportefølje som hadde innført RPA. Bankene opplevde mange av fordelene som blir rapport ved innføring av RPA: mindre feil, mindre bruk av menneskelige ressurser, bedre sikkerhet, bedre compliance og mer. Av ulemper så rapporterte noen banker om frykt eller motstand fra de ansatte ved innføring av programvareroboter, men den generelle trenden var at ansatte var positive for innføringen.Konklusjon: Studien viste at det vil bli mer automatisering i norske banker, og at det dermed kan bli færre ansatte som gjør repetitive oppgaver i banksektoren i fremtiden. Samtidig var det noen begrensninger med studien, slik at det er behov for videre forskning på området for å konkludere noe nærmere rundt dette.