Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorrison, Donn
dc.contributor.authorTeiler-Johnsen, Mari
dc.contributor.authorUllah, Mona
dc.date.accessioned2020-08-16T16:01:45Z
dc.date.available2020-08-16T16:01:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672151
dc.description.abstractBachelorprosjektet består av desgin og utvikling av en webapplikasjon for kaffebrenneriet Jacobsen og Svart – et bestillingssystem for deres bedriftskunder. Det var behov for en ny løsning som adresserer utfordringene de opplever rundt administrering av bestillinger og brukervennlighet for sine kunder. Bestillingssystemet gir bedriftskundene mulighet til å opprette en konto hvor de kan legge inn bestillinger med ønskede kaffetyper. Systemet gir også mulighet for andre mer spesifiserte valg innenfor en kaffebestilling, samt ønsker om levering. Teamet har undersøkt hvordan man går frem for å designe en best mulig nettbasert løsning, og testet brukervennligheten til webapplikasjonen. Det har derfor vært fokus på interaksjonsdesign og brukertesting. Det ble brukt en Scrum-inspirert utviklingsmetode for systemutviklingsdelen av prosjektet, som fungerte meget godt. Det ble gjennomført totalt tre iterasjoner med brukertester: første iterasjon med wireframes og de to siste iterasjonene på webapplikasjonen underveis i utviklingen. Resultatene viser at brukertesting var essensielt under utviklingen for å dekke bedriftskundene sine behov. Resultatene fra brukertestene viser også at det forekom færre observasjoner av utfordrende elementer i bestillingssystemet for brukerne for hver iterasjon av brukertesting og videre utvikling. Dette kan tyde på at bestillingssystemet ble opplevd som mer brukervennlig ved levering av prosjektet.
dc.description.abstractThe bachelor project consists of designing and developing a web application for Jacobsen og Svart coffee roastery – an ordering system for their business customers. A new solution was necessary that addresses several challenges Jacobsen og Svart experienced regarding both time management and usability for their customers. The coffee ordering system allows business customers to create an account where they can place orders with the desired coffee types. The system also allows for other more specific choices within a coffee order. The team has explored how to design a new solution and tested the usability of the web application. Therefore, the team focused on interaction design and user testing. The team has used a Scrum-inspired development method when designing and developing the web application, which proved to be effective for the team. A total of three iterations of user tests were conducted: the first iteration with the wireframes, and the last two iterations with the web application during development. The results show that user testing was essential during the development of the system to satisfy the business customers. The results from the user tests also show fewer observations of usability problems for every iteration. This indicates that the coffee ordering system is perceived as more user-friendly at the end of the project.en
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign og utvikling av en webapplikasjon – et bestillingssystem for kaffebrenneriet Jacobsen og Svart
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel