Show simple item record

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.authorMaurset, Silje Uhlen
dc.date.accessioned2020-07-25T16:01:10Z
dc.date.available2020-07-25T16:01:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670238
dc.description.abstractDet har de siste tiårene vært et økt fokus på akademisk entreprenørskap, med mål om økt kommersialisering fra universiteter. Entreprenørielle rollemodeller er ansett som én av mange faktorer som påvirker kommersialiseringsprosessen positivt. Til tross for dette finnes det begrenset forskning på entreprenørielle rollemodeller i akademia. Formålet med denne studien er å utforske hvordan entreprenørielle rollemodeller bidrar til økt kommersialiseringsrate fra universiteter. Spesielt effekten av entreprenørielle rollemodeller på andre akademikeres entreprenørielle intensjoner og atferd vil bli undersøkt. To problemstillinger har blitt definert for dette formålet: Problemstilling 1: Hvordan blir akademikeres entreprenørielle intensjoner og atferd påvirket av entreprenørielle rollemodeller? Problemstilling 2: Hva er de direkte og indirekte funksjonene av innflytelse fra rollemodell til akademiker? En enkel casestudie i et dypteknologisk forskningsmiljø har blitt utført for å svare på problemstillingene og oppfylle formålet med studien. Kvalitative semi-strukturerte intervjuer har blitt gjennomført med 6 akademikere i forskningsmiljøet, der alle akademikerne allerede har vist entreprenøriell atferd. Akademikerne har blitt spurt om deres oppfatning av akademisk entreprenørielle rollemodeller. Funnene fra studien har gitt et bedre innblikk i hvordan ulike rollemodeller påvirker akademikere ulikt. Rollemodeller ser ut til å påvirke akademikere i deres oppfattede sannsynlighet for å lykkes med kommersialisering, samt på deres ønske om kommersialisering. Spesielt likheter og ulikheter mellom akademikerne og deres rollemodeller, og dermed akademikernes oppfatning av rollemodellene, ser ut til å være en viktig faktor for hvilken type påvirkning rollemodellene har. Disse funnene gir en mulig forklaring på de motstridende funnene i eksisterende litteratur. Mens de fleste eksisterende studier fokuserer på kvantitative effekter av rollemodeller på entreprenørielle intensjoner, bidrar denne studien til eksisterende litteratur ved å belyse hvordan akademikere blir påvirket til entreprenøriell atferd. Videre gir studien konkrete råd til forskningsmiljøer angående hvordan de kan fremme en kultur for entreprenørskap, og dermed øke grad av kommersialisering fra universitetet. Studien belyser i tillegg mangler i litteraturen og kommer med anbefalinger for videre forskning.
dc.description.abstractIn recent years, universities and policymakers have shown increased attention to academic entrepreneurship, with the aim of increasing commercialization from universities. Having entrepreneurial role models is one of the factors that is believed to have an influence. Despite this, research on entrepreneurial role models in the academic context is scarce, and with conflicting findings. The purpose of this study is to investigate how entrepreneurial role models contribute to increased commercialization rate from universities. In particular, the effect of entrepreneurial role models on other academics’ entrepreneurial intentions and behaviour will be investigated. Two research questions have been formulated for this purpose: RQ1: How are academics’ entrepreneurial intentions and behaviours influenced by academic entrepreneurial role models? RQ2: What are the direct and indirect functions of influence from the role model to the role aspirant? To answer the research questions and fulfill the purpose of the study, a single case study in a deep technology research community has been chosen as research design. Qualitative semi-structured interviews have been performed with 6 academics who have already shown entrepreneurial behaviour, where the interviewees have been asked about their perception of academic entrepreneurial role models. The insights gained from this study have provided more in-depth understanding of how different role models influence academics in different ways. Role models seem to influence academics in their perceived probability of succeeding with commercialization, and on their desirability towards commercialization activities. Especially the similarities between the role model and the academic, and thus the academic’s perception of the role model, has been pointed out to be an important factor for the type of influence from the role model. These findings provide a possible explanation to the conflicting findings in existing literature. While most existing studies focus on the quantitative effect of role models on entrepreneurial intentions, the findings from this study contribute to existing literature by providing insights on how academics are influenced towards entrepreneurial behaviour. Furthermore, the study provides universities and research communities with actionable advice on how to best foster a culture for entrepreneurship, to increase their rate of commercialization. Lastly, the study addresses gaps in the literature with recommendations for further research.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe influence of entrepreneurial role models on commercialization of research from universities
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record