• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sentrale faktorer for ferdighet – og prestasjonsutvikling i et talent transfer-program i langrenn og skiskyting

Kvam, Andreas
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:55711860:34107622.pdf (5.347Mb)
no.ntnu:inspera:55711860:34107622.zip.zip (72.43Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670172
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1823]
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke faktorer som er de mest sentrale for ferdighet – og prestasjonsutvikling i et talent transfer-prosjekt i idrettene langrenn og skiskyting. Et norsk-kinesisk samarbeid har gitt en unik mulighet til å undersøke hvilke faktorer som har vært viktigst for utøverne i det første året av overgangen fra en sommeridrett til enten langrenn eller skiskyting.

Fagfeltet er delt i tre hoveddeler. Første del er rapporter og studier som belyser synet på generell ferdighet – og prestasjonsutvikling. Del to viser til beste praksis og studier rundt ferdighet – og prestasjonsutvikling i langrenn og skiskyting spesielt. Siste del av fagfeltet ser på tidligere studier og funn rundt talent transfer-program.

Informantene er norske trenere som har hatt ansvar for de kinesiske utøverne som har trent delvis i Norge og delvis Kina. Trenerne har bred erfaring fra langrenns – og skiskyttermiljøet. Forskningsmetoden har vært kvalitativ, ved bruk av dybdeintervju.

Funnene fra studien viser at de mentale og miljømessige faktorene virker å ha en betydelig påvirkning på ferdighet – og prestasjonsutviklingen. Fysiske, og delvis antropometriske, faktorer har også stor forklaringsgrad i følge funnene. Funnene kan brukes til å argumentere for at et holistisk syn på ferdighet – og prestasjonsutviklingen er fornuftig i et slikt prosjekt. Samtidig kan det argumenteres for at selekteringskriteriene i prosjektet i større grad burde vært farget av et holistisk syn. Overføringsverdien av disse funnene til andre toppidrettsmiljøer er ikke bevist, men det kan være en spennende vinkling på videre forskning.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit